Poznań '56

Polska 1996

Rozruchy w Poznaniu w 1956 roku, ukazane z perspektywy dwóch chłopców w wieku szkolnym. Młody robotnik Zenek w porywie emocji podejmuje działania, które czynią go mimowolnym przywódcą protestu.

Reżyseria:Filip Bajon

Czas trwania:107 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat historyczny

Poznań '56 w telewizji

Galeria

Poznań '56 (1996) - Film
Poznań '56 (1996) - Film
Poznań '56 (1996) - Film
  • Poznań '56 (1996) - Film
  • Poznań '56 (1996) - Film
  • Poznań '56 (1996) - Film
  • Daniel Olbrychski

  • Jerzy Radziwilowicz

  • Piotr Prońko

  • Marta Stanisławska

  • Mariusz Puchlowski

  • Bogdan Kupisiewicz

  • Łukasz Kośmicki

    Zdjęcia

  • Anna Wunderlich

    Scenografia

  • Przemysław Kowalski

    Scenografia

  • Michał Lorenc

    Muzyka

  • Wanda Zeman

    Montaż

  • Filip Bajon

    Scenariusz

Opis programu

Najżywiej komentowany film podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1996 roku. Kontrowersje i spory wokół "Poznania '56" dotyczyły niemal wszystkiego: perspektywy narracyjnej, zgodności z faktami, montażu, a nawet stylu uprawiania manifestacji politycznych. Filip Bajon zaproponował bowiem nowy sposób opowiadania o dramatach najnowszej historii. Doniosłe i tragiczne dzieje poznańskiego powstania ukazał w sposób, jak sam mówił, "antyrocznicowy, antykombatancki, antymartyrologiczny, antypolityczny i antyrozrachunkowy". Tego nie było ani w "Człowieku z żelaza", ani w "Dreszczach", ani w żadnej innej produkcji z rodzimego kanonu. Gdy w Poznaniu wybuchły rozruchy, Filip Bajon miał dziewięć lat. "To wszystko działo się w mojej dzielnicy. Nagle na ulicach i podwórkach, na których bawiliśmy się w wojnę, zaczęła się wojna naprawdę. Pojawił się czołg, na dachu stał karabin maszynowy, wokół pełno łusek..." - mówił o tym fragmencie swej biografii reżyser. Jego pamięć stanowi jedyną kanwę scenariusza. Wpłynęła też na wybór czarno - białej taśmy, na której nakręcono film. "Tak we wspomnieniach widzę ówczesną rzeczywistość" - dowodził Bajon w jednym z wywiadów. Głównymi bohaterami "Poznania'56" są dwaj chłopcy w wieku 10 - 12 lat. To z ich perspektywy widz śledzi rozwój wydarzeń. Dzieci w tym wieku mają naturalną skłonność "pchania się tam, gdzie dzieje się coś ciekawego". Posiadają jednak także instynkt samozachowawczy. Dlatego kamera ukazuje rozruchy uliczne z głębi ciemnych bram, poprzez sztachety płotów, zagracone podwórka. W filmie Bajona nie ma akcji w klasycznym rozumieniu tego słowa. Panuje chaos, dezorientacja. Rewolucyjny mechanizm napędza się niejako sam, unosi kolejnych ludzi, zaskoczonych tym, co sami sprowokowali. Poszczególne sceny nie tworzą przyczynowo - skutkowego ciągu, lecz coś w rodzaju "powstańczej magmy". Zdaniem reżysera, ta reportażowa technika dobrze oddaje spontaniczność poznańskiego zrywu, gwarantuje jego wiarygodny obraz. Oprócz dwójki uczniów, trochę bezładnie "oprowadzających" widza po powstańczym teatrum, w filmie Bajona można odnaleźć jeszcze kilka innych wątków. Najważniejsze z nich to perypetie Zenka - młodego robotnika, który, uniesiony emocjonalnym porywem staje się mimowolnym przywódcą protestu oraz losy pięciu profesorów, którzy zdążając na sympozjum naukowe do Szczecina, trafiają w sam środek rozruchów. Ich wagon zostaje przez władze odłączony od reszty składu, zaryglowany i pozostawiony na bocznym torze. Z tej perspektywy obserwują i komentują rozgrywające się wokół wydarzenia. Dramat, 106 min, Polska 1996Reżyseria: Filip BajonScenariusz: Filip Bajon i Andrzej GórnyWystępują: Mateusz Hornung, Arkadiusz Wałkowiak, MichałŻebrowski, Maciej Kozłowski, Jerzy Radziwiłowicz, Jan Nowicki, Władysław Kowalski, Daniel Olbrychski, Janusz Gajos, OlafLubaszenko, Bronisław Pawlik i inni