Prymas. Trzy lata z tysiąca

Polska 2000

Polska, lata 50. XX w. Trzy lata z życia prymasa Stefana Wyszyńskiego, kiedy był przetrzymywany przez komunistów w starym klasztorze w Stoczku Warmińskim wraz z księdzem Stanisławem i siostrą Leonią.

Reżyseria:Teresa Kotlarczyk

Czas trwania:100 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat społeczny

Prymas. Trzy lata z tysiąca w telewizji

Galeria

Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Prymas. Trzy lata z tysiąca (2000) - Film
  • Andrzej Seweryn

    jako Stefan Wyszynski

  • Maja Ostaszewska

    jako Sister Leonia

  • Zbigniew Zamachowski

    jako Priest Stanislaw Skorodecki

  • Krzysztof Wakuliński

    jako Colonel

  • Grzegorz Sikora

    jako komendant w Stoczku Warmińskim

  • Mariusz Benoit

    jako Kozyra

  • Piotr Wojtowicz

    Zdjęcia

  • Teresa Kotlarczyk

    Reżyseria

  • Grażyna Gradoń

    Montaż

  • Zygmunt Konieczny

    Muzyka

  • Marian Terlecki

    Producent

  • Jan Purzycki

    Scenariusz

Opis programu

Kierowanie Kościołem w Polsce przypadło kardynałowi Wyszyńskiemu w szczególnym momencie. Nominacja na arcybiskupa gnieźnieńskiego i warszawskiego, a tym samym prymasa Polski, nastąpiła niemal w przeddzień zjednoczeniowego zjazdu PZPR, po którym rozpoczął się represyjny etap polityki władz wobec Kościoła. Pod pretekstem działalności antypaństwowej na początku lat 50. komunistyczne władze PRL aresztują wielu biskupów i księży i dokonują konfiskaty znacznej części majątku Kościoła. Kardynał Stefan Wyszyński w publicznych wystąpieniach zdecydowanie przeciwstawia się bezprawnemu działaniu władz. Ówczesny premier, Bolesław Bierut, postanawia wyeliminować politycznego przeciwnika i podejmuje decyzję o odizolowaniu duchowego przywódcy od społeczeństwa. Po uzyskaniu akceptacji radzieckich zwierzchników 25 września 1953 r. aresztuje księdza prymasa. Stefan Wyszyński zostaje w tajemnicy wywieziony z Warszawy i osadzony w opuszczonym, zrujnowanym klasztorze w Stoczku Warmińskim. Z więzienia w Rawiczu zostaje jednocześnie sprowadzony ksiądz Stanisław Skorodecki skazany za nauczanie religii w szkole. Do Stoczka trafia również wyznaczona do posług siostra Leonia, przetrzymywana wcześniej z innnymi zakonnicami w więzieniu w Grudziądzu. Zadaniem obojga jest składanie relacji ze wszystkiego, co się dzieje wokół kardynała, a czego UB nie jest w stanie podejrzeć lub podsłuchać, informowanie o niemal każdym jego słowie. Komendant liczy, że za ich namową prymas dobrowolnie zrzeknie się wszelkich funkcji kościelnych. Wielomiesięczna presja psychiczna (izolacja, ciągły nadzór, zakaz korespondencji, obejmujący nawet listy do i od ojca) oraz fizyczna (surowe warunki, zimno, niedożywienie, brak dostępu do lekarza pomimo choroby) nie załamują duchownego. Siły i wytrwałości dodaje mu niezłomna wiara, żarliwa modlitwa, serce wolne od nienawiści. Komendanta zastępuje jego zwierzchnik, diaboliczny pułkownik, który sprowadza do klasztoru sobowtóra księdza prymasa, niejakiego Molendę. Całymi tygodniami Molenda uczy się naśladować sposób mówienia i poruszania się Wyszyńskiego, jego gesty, ruchy, ton głosu. Gdy już będzie gotowy, ma - zgodnie z planem - na zorganizowanym przez UB zebraniu biskupów zrzec się, jako rzekomy prymas, zwierzchnictwa nad Kościołem polskim. Tymczasem ksiądz Stanisław, który miał składać raporty na temat kardynała, okazuje się jego wiernym i lojalnym sługą i przyjacielem. O zdradę podejrzewa natomiast siostrę Leonię. Niebawem przekonuje się, że miał rację. Zwerbowana przez UB młoda zakonnica prowadzi, na żądanie pułkownika, szczegółowe zapiski rozmów prowadzonych przez obu duchownych. Ksiądz Stanisław zdobywa jeden z jej zeszytów. Udaje się przemycić go na zewnątrz. Wieść o "przecieku" dociera do strażników prymasa w przeddzień spotkania z biskupami. Akcję z niepotrzebnym już teraz sobowtórem trzeba odwołać. Ale dłuższy pobyt prymasa w dotychczasowym miejscu też jest bardzo ryzykowny. Dzieło Teresy Kotlarczyk podzieliło krytykę, choć przeważały opinie przychylne, niekiedy wręcz entuzjastyczne. Podkreślano spójność stylistyczną, równowagę i umiar filmu, jego powściągliwość i skromność przy jednoczesnej sile dramatycznej. Duża w tym zasługa również scenarzysty, Jana Purzyckiego, który oparł scenariusz na "Zapiskach więziennych" samego kardynała Wyszyńskiego i bogatej dokumentacji. Nie znaczy to jednak, że "Prymas" jest wierną rekonstrukcją faktów historycznych. Nie ma np. dowodów, że komunistyczne władze rzeczywiście zamierzały wykorzystać sobowtóra do rozwiązania konfliktu z prymasem i Kościołem. Był to zabieg artystyczny, przydający filmowi emocjonalnej grozy, obrazujący metody, jakimi posługiwano się w walce ideologicznej. To także prawdziwy popis gry aktorskiej Andrzeja Seweryna, odtwórcy zarówno roli kardynała Wyszyńskiego, jak i