Rachunek sumienia
The Reckoning, Wielka Brytania/Hiszpania 2002
Trupa aktorów, na czele której stoi Martin, dociera do miasta rządzonego przez okrutnego lorda de Guise. Strach mieszkańców dodatkowo pogłębia seria tajemniczych morderstw.
Reżyseria:Paul McGuigan
Czas trwania:112 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Thriller
Rachunek sumienia w telewizji
Galeria
Willem Dafoe
jako Martin
Paul Bettany
jako Nicholas
Brian Cox
jako Tobias
Gina Mckee
jako Sarah
Simon McBurney
jako Stephen
Elvira Mínguez
jako Martha
Barry Unsworth
Scenariusz
Mark Mills
Scenariusz
Andrew Hulme
Montaż
Adrian Lee
Muzyka
Mark Mancina
Muzyka
Paul McGuigan
Reżyseria
Opis programu
Mroczna średniowieczna opowieść w znakomitej obsadzie. Rok 1380. Trupa wędrownych aktorów podąża w kierunku włości lorda Roberta de Guise. Ten rządzi miastem i okolicami w sposób bezwzględny. Tuż przed przybyciem do miasta do grupy aktorów przyłącza się młody Nicolas. Mężczyzna jeszcze niedawno był księdzem, lecz natura wzięła górę - romans z młodą mężatką zmusił Nicolasa do ucieczki. Szef trupy, charyzmatyczny Martin, jego siostra Sarah oraz reszta aktorów z pewnymi oporami, ale jednak daje kredyt zaufania Nicolasowi. W mieście rządzonym przez lorda de Guise odbywa się właśnie pokazowy proces morderczyni młodego chłopaka. Martin wpada na pomysł, aby wystawić o tym sztukę. To odmieni życie miasta na zawsze. Moralitet to gatunek dramatyczny charakterystyczny dla okresu średniowiecza. Uciekał się do uniwersalnych, najczęściej religijnych historii, ukazując człowieka miotanego siłami Dobra i Zła. Osadzając akcję swojego filmu w 1380 roku, reżyser Paul McGuigan zdaje się świadomie nawiązywać do schematów moralitetu. Opowieść o okrutnych zabójstwach dzieci łączy kryminalną intrygę i klimat mrocznego thrillera z rozważaniami ogólniejszej natury. Rachunek sumienia to podróż do wnętrza ludzkiej duszy, stawianie pytań o sens wiary i człowieczeństwa, alegoria władzy i przemocy. Intrygującą historię, będącą adaptacją książki Barry'ego Unswortha, przeniesiono na ekran perfekcyjnie. Wyraźnie widać typową dla kina europejskiego dbałość o detale, klimat filmu, a także często spotykaną niejednoznaczność gatunkową. Zdjęcia Petera Sovy przenoszą w czasy średniowiecza, a wykorzystanie zwolnionych zdjęć czy nietypowych ustawień kamery buduje sugestywną atmosferę filmu. Aktorstwo to również najwyższa półka - wyraziste kreacje Paula Bettany'ego i Willema Dafoe oraz drugoplanowe Giny McKee i Briana Coxa nie pozostawiają co do tego wątpliwości. Kino ze znakiem jakości.