Rio Grande

USA 1950

Kirby Yorke dowodzi fortem kawalerii nad rzeką Rio Grande. Jego żołnierze regularnie toczą walki z Apaczami. Do fortu przybywa syn pułkownika. Wkrótce zjawia się też była żona Kirby'ego, Kathleen.

Reżyseria:John Ford

Czas trwania:101 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Western

Rio Grande w telewizji

Galeria

Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • Rio Grande (1950) - Film
  • John Wayne

    jako Kirby Yorke

  • Maureen O'Hara

    jako Kathleen Yorke

  • Ben Johnson

    jako Travis Tyree

  • Claude Jarman Jr.

    jako Trooper Jefferson 'Jeff' Yorke

  • Harry Carey Jr.

    jako Trooper Daniel 'Sandy' Boone

  • Chill Wills

    jako dr Wilkins

  • Wingate Smith

    Drugi reżyser

  • Cliff Lyons

    Drugi reżyser

  • John McCarthy jr.

    Scenografia

  • Charles S. Thompson

    Scenografia

  • Frank Hotaling

    Dyrektor artystyczny

  • Bert Glennon

    Zdjęcia

Opis programu

(RIO GRANDE)Western, 100 min, USA 1950Scenariusz na podstawie opowiadania Jamesa Warnera Bellaha "Missionwith No Record": James Kevin McGuinness O twórczości Johna Forda napisał kiedyś jeden z historyków kina jako o "kinie marzeń i wspomnień, kinie świetlistych obrazów zabarwionych elegijną melancholią, tęsknotą do utraconej niewinności już nie do odzyskania, niewinności człowieka i społeczeństwa, jego nadziei i wizji, które bieg historii, postęp i polityka uczyniły niespełnionymi". Tę postawę reżysera najpełniej chyba odzwierciedla kawaleryjska trylogia oparta na literackich oryginałach Jamesa Warnera Bellaha: "Fort Apache"(1948), "Nosiła żółtą wstążkę" (1949) i właśnie "Rio Grande" z 1950 r. Odbierać ją trzeba na dwóch poziomach: bezpośrednio - jako opowieść o bohaterstwie żołnierzy z wysuniętych daleko placówek, pośrednio - jako refleksję na temat początków narodu, w którym kawalerzyści reprezentują "lepszą", białą kulturę, a Indianie są skłóconymi z nimi, wyobcowanymi intruzami. Kawalerzyści, którzy w istocie bardziejprzypominali składem Legię Cudzoziemską, nie grzesząc nadmiarem cnót i mając niejedno na sumieniu, w filmach Forda nabierają cech szlachetnych rycerzy, gotowych oddać życie dla dobra sprawy. Ale gdzieś zza kulis akcji wyłania się w konkluzji dręczące pytanie, czy ostatecznie Ameryka wybrała słuszną drogę, czy stawiając na urbanizację i rozwój przemysłowy, nie utraciła swego właściwego, całkowicie odmiennego przeznaczenia, okupując taki wybór m. in. ofiarą z Indian. Kilka lat po zakończeniu wojny secesyjnej, na terenach graniczących z Meksykiem pułkownik Kirby Yorke dowodzi kawaleryjskim fortem nad rzeką Rio Grande. Jego żołnierze staczają regularne potyczki z Apaczami, ścigając ich do granicznej rzeki, której amerykańskim żołnierzom nie wolno przekraczać. Po powrocie z kolejnego wypadu pułkownik dowiaduje się, że do fortu przybył nowy rekrut - jego syn Jefferson, który nie zdawszy egzaminów w akademii wojskowej w West Point, musiał opuścić mury uczelni. Ojciec nie widział go od 15 lat, od czasu, gdy opuściła go żona. Pochodząca z Południa Kathleen nie mogła wybaczyć mężowi, że podczas wojnysecesyjnej, walcząc po stronie Unionistów z Północy, spalił plantację jej rodziców. Rozstając się z mężem, zabroniła mu także kontaktów z synem. Kirby zapowiada Jeffowi, aby nie liczył na żadne ulgi ze względu na łączące ich więzy krwi. Uważa, że matka wychowywała go zbyt pobłażliwie i dlatego nie podołał wymaganiom uczelni. Teraz nadszedł czas, aby uczynić z niego prawdziwego mężczyznę. Niebawem w forcie zjawia się również Kathleen, która - w obawie o życie Jeffa - żąda od Kirby'ego, aby zwolnił syna ze służby. Pułkownik nie chce jednakingerować w decyzje syna, który odmawia opuszczenia fortu. Mimo długiego niewidzenia i odmienności zdań, Kirby i Kathleen uświadamiają sobie, że dawne uczucie nie do końca w nich wygasło, choć początkowo nie mają odwagi tego wyznać. Nocą grupa Apaczy zakrada się do fortu i odbija swych pojmanych współtowarzyszy. Kawalerzyści ruszają za nimi w pościg, ale Indianie znikają po drugiej stronie rzeki. W obawie przed ich następnymi atakami pułkownik nakazuje ewakuować kobiety i dzieci do położonego dalej od granicy fortu Bliss. Do ich eskortowania wyznacza m. in. Jeffa. Ale gdy ewakuowani ruszają w drogę, Indianie przypuszczają atak. Jeff Zawraca do fortu, aby wezwać posiłki. Zanim zdąży wrócić, Apacze porywają wszystkie dzieci.