Seks, kłamstwa i kasety wideo
Sex, Lies, and Videotape, USA 1989
Ann, zaniedbywana i sfrustrowana żona egoistycznego adwokata, Johna, udaje się do psychoanalityka. Tymczasem na horyzoncie pojawia się Graham, kolega Johna z czasów studenckich.
Reżyseria:Steven Soderbergh
Czas trwania:100 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film obyczajowy
Seks, kłamstwa i kasety wideo w telewizji
Galeria
Andie MacDowell
jako Ann
James Spader
jako Graham
Peter Gallagher
jako John
Laura San Giacomo
jako Cynthia
Ron Vawter
jako terapeuta
Steven Brill
jako Barfly
Sabrina Lopez
Charakteryzacja
James Ryder
Charakteryzacja
John Hardy
Kierownik produkcji
Victoria Spader
Scenografia
Joanne Schmidt
Dyrektor artystyczny
Mike Dempsey
Drugi reżyser
Opis programu
Taylor, David Foil. John i Ann wydają się typowym, szczęśliwym małżeństwem. On jest wziętym prawnikiem, klasycznym yuppie, ona zdaje się żyć w cieniu męża. Niestety John jest też i bawidamkiem. Nie cofa się przed uwiedzeniem siostry Ann, Cynthii. Ta jednak nie wydaje się szczególnie zszokowana propozycją szwagra i romans zdaje się rozwijać bez przeszkód. Nienormalna sytuacja zmienia się diametralnie z chwilą pojawienia się dawnego kumpla Johna, niejakiego Grahama. Mężczyzna jest przeciwieństwem męża Ann. Jest spokojny, lekko nieśmiały i ujmująco miły. Graham ma jednak dziwaczne hobby - pasjonuje się nagrywaniem na wideo intymnych zwierzeń kobiet. Niebawem na tego typu seanse nakłania Ann, a potem i jej siostrę. To podziała jak katharsis i całkowicie odmieni spojrzenie bohaterów na świat i siebie. Jeden z najgłośniejszych filmów amerykańskich lat 90. Obraz nietypowy dla głównego nurtu kina zza Oceanu. Jest to w zasadzie projekt autorski debiutującego wówczas, młodego reżysera, Stevena Soderbergha. Film powstał w kilka tygodni, tylko za milion dolarów i według scenariusza reżysera. Efekt przerósł oczekiwania, stając się dla Soderbergha przepustką do Hollywood. Jednak debiut zdaje się wyrastać z tradycji kina europejskiego, chociażby spod znaku Rohmera i jego psychologiczno- etycznych rozprawek. Film Amerykanina toczy się niespiesznie, twórcy z pieczołowitością przyglądają się bohaterom, a akcja jest właściwie szczątkowa. Niekończące się rozmowy, dominacja dialogu nad obrazem zdają się przesądzać o intelektualnym charakterze filmu Soderbergha, lecz całość ogląda się znakomicie. Precyzyjna konstrukcja filmu nie wyklucza naturalności i efektu podglądania życia i jego często skrywanych aspektów. To studium psychologiczne, dotykające problemów samotności, egoizmu, niespełnienia seksualnego czy wewnętrznego wypalenia, swą siłę zawdzięcza subtelnemu połączeniu cierpkiej, często ironicznej komedii z wnikliwą, realistyczną obserwacją człowieka i jego słabości. Zespół aktorski znakomicie uniósł ciężar pomysłu Soderbergha, a rola Jamesa Spadera wydaje się najlepszą w jego dotychczasowej karierze. Krytyka podkreślała znakomite ukazanie przemian obyczajowych, a także dostrzegała wyraźne akcenty związane z problemem AIDS (nie przypadkiem bohaterów na początku połączy związek platoniczny), problemem szczególnie bolesnym w latach 90. Złota Palma, nagroda FIPRESCI, a także wyróżnienie dla najlepszego aktora w Cannes, cztery nagrody Independent Spirit, wyróżnienie publiczności w Sundance oraz nagrody krytyki amerykańskiej.