Spis cudzołożnic
Polska 1994
Gustaw otrzymuje od dziekana zadanie oprowadzenia po Krakowie szwedzkiego humanisty. Przybysz chętnie zabawiłby się w damskim towarzystwie. Gustaw wertuje notatnik w poszukiwaniu dawnych przyjaciółek.
Reżyseria:Jerzy Stuhr
Czas trwania:64 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komedia
Spis cudzołożnic w telewizji
Galeria
Jerzy Stuhr
jako Gustaw
Preben Osterfelt
jako profesor Bjorn, szwedzki humanista z Upsali
Jan Peszek
jako dziekan
Dorota Pomykała
jako Jola Łukasik
Stanisława Celińska
jako Iza Gęsiareczka
Bożena Adamek
jako Emilka, była żona Gustawa
Ryszard Melliwa
Scenografia
Barbara Sródka-Makówka
Kostiumy
Witold Adamek
Zdjęcia
Jerzy Stuhr
Reżyseria
Ewa Smal
Montaż
Stanisław Radwan
Muzyka
Opis programu
Debiut reżyserski Jerzego Stuhra. Scenariusz filmu został oparty na wydanej w roku 1992 powieści Jerzego Pilcha "Spis cudzołożnic. Proza podróżna". Na okładce książki widnieje napis: "Spis cudzołożnic" to groteskowa, pełna wyrafinowanej ironii relacja z jednego wieczoru i nocy w życiu bohatera, Gustawa, intelektualnego kabotyna, nieurzeczywistnionego artysty, grającego nieustannie przed sobą i ludźmi rolę pisarza - spadkobiercy najświetniejszych tradycji rodzimej i światowej literatury. Obaj - Pilch i Stuhr - od lat mieszkają w Krakowie. Gdy Stuhr kończył polonistykę, Pilch ją zaczynał. "Książka Pilcha zafascynowała mnie głównie przez typ bohatera. Przecież to ten sam facet, przybierający różnorodne pozy, często tragiczne, którego niosę przez moje teatralno-filmowe życie. Jest mi on szalenie bliski przez swą śmieszność i tragizm" - wyznał w jednym z wywiadów Jerzy Stuhr. Akcja filmu rozgrywa się w Krakowie, w latach 70. Gustaw, pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego, ma oprowadzić po Krakowie szwedzkiego humanistę z tzw. wymiany naukowo - kulturalnej. Gość pragnie spędzić wieczór w damskim towarzystwie, Gustaw zaczyna więc wyszukiwać w notesie telefony do znajomych, przyjaciółek, dawnych kochanek, które mogłyby stać się towarzyszkami wieczornej wyprawy. Wędrując ulicami Krakowa, "zaliczając" kolejne bary, bohater zaczyna przypominać sobie dawne namiętności, marzenia, miłości. Stopniowo wyłania się obraz uczuciowej klęski Gustawa. Gość ze Szwecji również poddaje się tej atmosferze i także wspomina swój spis cudzołożnic.