Sposób na Ryszarda

Looking for Richard, USA 1996

Al Pacino przygotowuje adaptację sztuki "Ryszard III". Z rozmów z aktorami, historykami literatury i nowojorczykami wyłania się odpowiedź na pytanie, czym dziś jest dzieło Szekspira.

Reżyseria:Al Pacino

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Sposób na Ryszarda w telewizji

  • Al Pacino

    jako Ryszard III

  • Harris Yulin

    jako król Edward

  • Penelope Allen

    jako królowa Elżbieta

  • Alec Baldwin

    jako Clarence

  • Kevin Spacey

    jako Buckingham

  • Winona Ryder

    jako lady Anna

  • Fred Kimball

    Scenariusz

  • Al Pacino

    Scenariusz

  • Al Pacino

    Reżyseria

  • Bill Anderson

    Montaż

  • Ned Bastille

    Montaż

  • Andre Betz

    Montaż

Opis programu

"Sposób na Ryszarda" to rodzaj filmowego pamiętnika artysty, reżysera teatralnego, który zmaga się z tekstem "Ryszard III" Williama Szekspira. Al Pacino rzeczywiście wystawił tę sztukę, po latach starań, najpierw w Cloisters Museum w Nowym Jorku, a następnie na scenie legendarnego Globe Theatre w Londynie. Z fragmentów prób scenicznych, rozmów z aktorami, komentarzy szekspirologów, a wreszcie wypowiedzi zwyczajnych ludzi zaczepionych na ulicy - wyłania się odpowiedź na pytanie, czym jest sztuka Szekspira dziś, ile znaczy dla współczesnego odbiorcy, jak czytać ją w dobie rozkwitu kultury masowej, w zamęcie i chaosie codzienności. Dokumentalny wątek filmu został uzupełniony o fragmenty gotowego już spektaklu, w którym rolę tytułową gra sam Pacino. Towarzyszą mu, nawet w rolach epizodycznych wspaniali aktorzy: John Gielgud, Derek Jacobi, Kenneth Branagh, Venessa Redgrave czy Kevin Kline. Do swojego projektu aktor i reżyser w jednej osobie zaprosił także takie sławy, jak: Estelle Parsons, (Oscar za "Bonnie i Clyde"), Aleca Baldwina, Kevina Spaceya (Oscar za "Podejrzanych"), Winonę Ryder i Aidana Quinna. Realizacja reżyserskiego debiutu Ala Pacino zajęła wiele lat i była często przerywana, kiedy nieubłagane kontrakty zmuszały go do występów w innych filmach. Jednak fascynacja wielkim dramaturgiem, której aktor uległ już w młodości nie pozwoliła porzucić projektu. W swoim filmie, komediodramacie, jak określa go Pacino, złożył przy okazji hołd dwóm twórcom kina, których filmy na zawsze zmieniły oblicze X Muzy. Wyraźnie nawiązuje tu do "8 i pół" Felliniego i "Nocy amerykańskiej" Truffauta. To po prostu film o robieniu filmu czy ujmując rzecz szerzej o robieniu sztuki. Widz może wejść za kulisy i obserwować aktorów przygotowujących role. Zamysł jest prosty: pokazać, że Shakespeare może być autorem dla wszystkich. Dzięki kamerze Ala Pacino pytamy nowojorskich przechodniów, co sądzą o Shakespearze, odwiedzamy dom pisarza w Stratford i poznajemy samego Pacino.