Sposób na Ryszarda
Looking for Richard, USA 1996
Al Pacino przygotowuje adaptację sztuki "Ryszard III". Z rozmów z aktorami, historykami literatury i nowojorczykami wyłania się odpowiedź na pytanie, czym dziś jest dzieło Szekspira.
Reżyseria:Al Pacino
Czas trwania:120 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Al Pacino
jako Ryszard III
Harris Yulin
jako król Edward
Penelope Allen
jako królowa Elżbieta
Alec Baldwin
jako Clarence
Kevin Spacey
jako Buckingham
Winona Ryder
jako lady Anna
Fred Kimball
Scenariusz
Al Pacino
Scenariusz
Al Pacino
Reżyseria
Bill Anderson
Montaż
Ned Bastille
Montaż
Andre Betz
Montaż
Opis programu
"Sposób na Ryszarda" to rodzaj filmowego pamiętnika artysty, reżysera teatralnego, który zmaga się z tekstem "Ryszard III" Williama Szekspira. Al Pacino rzeczywiście wystawił tę sztukę, po latach starań, najpierw w Cloisters Museum w Nowym Jorku, a następnie na scenie legendarnego Globe Theatre w Londynie. Z fragmentów prób scenicznych, rozmów z aktorami, komentarzy szekspirologów, a wreszcie wypowiedzi zwyczajnych ludzi zaczepionych na ulicy - wyłania się odpowiedź na pytanie, czym jest sztuka Szekspira dziś, ile znaczy dla współczesnego odbiorcy, jak czytać ją w dobie rozkwitu kultury masowej, w zamęcie i chaosie codzienności. Dokumentalny wątek filmu został uzupełniony o fragmenty gotowego już spektaklu, w którym rolę tytułową gra sam Pacino. Towarzyszą mu, nawet w rolach epizodycznych wspaniali aktorzy: John Gielgud, Derek Jacobi, Kenneth Branagh, Venessa Redgrave czy Kevin Kline. Do swojego projektu aktor i reżyser w jednej osobie zaprosił także takie sławy, jak: Estelle Parsons, (Oscar za "Bonnie i Clyde"), Aleca Baldwina, Kevina Spaceya (Oscar za "Podejrzanych"), Winonę Ryder i Aidana Quinna. Realizacja reżyserskiego debiutu Ala Pacino zajęła wiele lat i była często przerywana, kiedy nieubłagane kontrakty zmuszały go do występów w innych filmach. Jednak fascynacja wielkim dramaturgiem, której aktor uległ już w młodości nie pozwoliła porzucić projektu. W swoim filmie, komediodramacie, jak określa go Pacino, złożył przy okazji hołd dwóm twórcom kina, których filmy na zawsze zmieniły oblicze X Muzy. Wyraźnie nawiązuje tu do "8 i pół" Felliniego i "Nocy amerykańskiej" Truffauta. To po prostu film o robieniu filmu czy ujmując rzecz szerzej o robieniu sztuki. Widz może wejść za kulisy i obserwować aktorów przygotowujących role. Zamysł jest prosty: pokazać, że Shakespeare może być autorem dla wszystkich. Dzięki kamerze Ala Pacino pytamy nowojorskich przechodniów, co sądzą o Shakespearze, odwiedzamy dom pisarza w Stratford i poznajemy samego Pacino.