Szkoła podstawowa

Obecná skola, Czechosłowacja 1991

Praga, lata 1945-46. 10-letni Eda i Tonda, uczniowie szkoły podstawowej, doprowadzają nauczycielkę do rozstroju nerwowego. Kobietę zastępuje nowy, surowy nauczyciel, Igor Hnizdo.

Reżyseria:Jan Svěrák

Czas trwania:97 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Komedia

Szkoła podstawowa w telewizji

Galeria

Szkoła podstawowa (1991) - Film
Szkoła podstawowa (1991) - Film
Szkoła podstawowa (1991) - Film
Szkoła podstawowa (1991) - Film
  • Szkoła podstawowa (1991) - Film
  • Szkoła podstawowa (1991) - Film
  • Szkoła podstawowa (1991) - Film
  • Szkoła podstawowa (1991) - Film
  • Jan Tríska

    jako Igor Hnizdo

  • Zdeněk Svěrák

    jako Fanous Souczek

  • Libuše Szafrankova

    jako pani Souczková

  • Rudolf Hruszinsky

    jako dyrektor

  • Václav Jakoubek

    jako Eda

  • Radoslav Budacz

    jako Tonda

  • Jiří Svoboda

    Muzyka

  • Zdeněk Svěrák

    Scenariusz

  • Jan Svěrák

    Reżyseria

  • Jan Kropácek

    Kostiumy

  • Alois Fisárek

    Montaż

  • F.A. Brabec

    Zdjęcia

Opis programu

(OBECNA SKOLA)Komedia obyczajowa, 97 min, Czechy 1991Reżyseria: Jan SverakScenariusz: Zdenek SverakWystępują: Jan Triska, Zdenek Sverak, Libuse Safrankova, RudolfHrusinsky, Daniela Kolarova, Irena Pavlaskova, Ondrej Vetchy, Boleslav Polivka i inniUrodzony w 1965 roku reżyser Jan Sverak jest synem bardzo popularnego w Czechach aktora i scenarzysty Zdenka Sveraka. Już jako dziecko realizował pierwsze amatorskiefilmy ręczną kamerą Super - 8. Ukończył słynną praską szkołę filmową FAMU, gdziejeszcze podczas studiów zrealizował etiudę "Ropożerni" uhonorowaną Oscarem dlanajlepszego zagranicznego filmu studenckiego. Jego debiutancka pełnometrażowa "Szkoła podstawowa" okazała się dziełem nad wyraz udanym i w 1992 r. otrzymałanominację do nagrody Akademii Filmowej w kategorii najlepszego filmu zagranicznego. Scenariusz "Szkoły" napisał Zdenek Sverak, który zagrał tam również jedną z ról. Od tamtej pory stale pisze dla syna i występuje u niego. Ich największym, jak dotąd, sukcesem okazał się nakręcony w 1996 r. "Kola", który zdobył Oscara, Złoty Glob orazGrand Prix na festiwalu w Tokio. "Szkołę podstawową", która zapoczątkowała tak owocną współpracę rodzinnego duetu, osnuł Zdenek Sverak na wspomnieniach ze swego dzieciństwa, z czasów, gdy jako 10 - letni chłopiec uczęszczał do szkoły podstawowej na przedmieściach stolicy. Byłyto lata tuż po zakończeniu wojny, gdy ludzie żyli złudzeniami i oczekiwali spełnienia marzeń, które nie mogły się spełnić. Powszechna wówczas wiara, że właśnie nadeszłapora budowania systemu sprawiedliwości społecznej, a Czechosłowacja stanie się pomostem łączącym Wschód i Zachód, kumulującym na swym terenie zalety obu systemów, miała się rozwiać dopiero w 1948 r. w konfrontacji z polityczną rzeczywistością. Na tle powojennej euforii Sverakovie pokazali długi łańcuch konsekwentnie uszeregowanych epizodów, z których każdy ma swego bohatera. W rezultacie powstała barwna, soczysta i pełna humoru opowieść o rozbrykanych dzieciach, nauczycielach i rodzicach z peryferyjnej dzielnicy Pragi. Mimo "wspomnieniowego"podłoża, film nie rozmywa się jednak w rzewnej nostalgii, zachowując obiektywizmi werwę. Niemała w tym zasługa świetnych aktorów, których wsparli na ekranie występujący w epizodach koledzy z branży reżyserskiej: Jiri Menzel, Karel Kachyai Irena Pavlaskova. Praga, lata 1945 - 46.10 - letni Eda i jego kolega Tonda, uczniowie szkoły podstawowej, uczęszczają do klasy, w której kierownictwo szkoły zgromadziło największych łobuziaków i urwisów. Chłopcy prześcigają się w szalonych pomysłach i pewnego dnia doprowadzają swą nauczycielkę do rozstroju nerwowego. Znękaną niewiastę zastępuje nowy nauczyciel, Igor Hnizdo, który nadal chodzi w wojskowym trenczu i opowiada swym podopiecznym, że walczył na wszystkich frontach II wojny światowej. Surowy pedagog jestzwolennikiem żelaznej dyscypliny, często sięga po trzcinkę i ma wyjątkową słabość do płci pięknej. Choć trudno uwierzyć we wszystkie jego bohaterskie czyny, jego uczniowie jeszcze tego nie kwestionują. Przepadają za nauczycielem, podziwiają go, akceptują stosowane przez niego metody wychowawcze i nawetzaprzeczają, jakoby stosował kary cielesne. Hnizdo podkreśla zresztą, że pragnie przede wszystkim oddziaływać jako pozytywny przykład i nigdy nie twierdzijednoznacznie, że opowieści o nim są najprawdziwszą prawdą. Eda obserwuje nauczyciela i porównuje go ze swym ojcem, który nie ma w sobie nic z bohatera, a przynajmniej tak się chłopcu zdaje.