Tato
Polska 1995
Filmowiec Michał ma żonę i 7-letnią córkę. Nagle jego uporządkowany świat rozsypał się z powodu choroby psychicznej żony. Mężczyzna postanawia walczyć o przyznanie prawa do opieki nad córką.
Reżyseria:Maciej Ślesicki
Czas trwania:110 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Tato w telewizji
Galeria
Bogusław Linda
jako Michał
Dorota Segda
jako Ewa
Ola Maliszewska
jako Kasia
Teresa Lipowska
jako teściowa
Cezary Pazura
jako Cezary
Krystyna Janda
jako Magda
Barbara Nowak
Scenografia
Maciej Ślesicki
Scenariusz
Przemysław Gintrowski
Muzyka
Ewa Smal
Montaż
Maciej Ślesicki
Reżyseria
Maciej Ramlau
Zdjęcia
Opis programu
Dramat rodzinny z nietypową rolą Bogusława Lindy. Akcja filmu toczy się współcześnie. Życie Michała, jego żony Ewyi siedmioletniej córeczki Kasi z pozoru wygląda normalnie. Jednak tylkoz pozoru. Pewnego wieczoru Ewa dokonuje samookaleczenia i wybiegana ulicę z krzykiem, że została pobita przez męża. Nazajutrz wyjeżdżado matki i wnosi pozew o rozwód. Michał, początkowo nieco zaskoczonyzachowaniem żony, zaczyna się domyślać, że jest ona chora psychicznie. W czasie nielicznych kontaktów z dzieckiem z niepokojem dostrzegana ciele dziewczynki ślady pobicia. Mimo jego protestów sąd przyznajeEwie prawo do opieki nad dzieckiem. Na niekorzyść Michała przemawiazapracowanie i pociąg do trunków. Jednak upokorzony mężczyznanie zamierza rezygnować. Jego adwokat zgłasza apelację, on sam zaśudaje się po pomoc do Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca. "Tato" jest efektownym debiutem Macieja Ślesickiego, syna znanejkierowniczki produkcji Barbary Pec - Ślesickiej. Film zyskał przychylnerecenzje krytyków i "głosującej nogami" publiczności, dzięki której zostałjedną z najbardziej kasowych polskich produkcji sezonu. Ślesickiudowodnił, że ma autentyczny talent. Ujawnił też - potwierdzoną dwalata później w "Sarze" - dość silną skłonność do jawnych zapożyczeń, służących swoistej zabawie z widzem. W "Tacie" nietrudno odnaleźćnawiązania do arcydzieł światowego kina, takich jak "Sprawa Kramerów"Roberta Bentona, "Papierowy księżyc" Petera Bogdanovicha, "Brzdąc"Charliego Chaplina, "Casablanca" Michaela Curtiza i "Fatalnezauroczenie" Adriana Lyne'a. To wszakże nie wszystko. Oprócz katalogucytatów, "Tato" jest również nadzwyczaj sprawnie skonstruowanymkolażem gatunkowym. Jest tu trochę z thrillera, trochę z komediii sentymentalnego "wyciskacza łez". Bogusław Linda, naczelny twardzielpolskiego kina, zaskakuje subtelnością i mistrzostwem w ukazywaniuduchowej ewolucji bohatera, Ola Maliszewska zdumiewa aktorskądojrzałością, a Ślesicki scenarzysta - "uchem" na prawniczy żargon. Wartka akcja i rzadko poruszany w naszej kinematografii problem (walkaojca o dziecko) to kolejne przyczyny powodzenia "Taty" - bodajnajbardziej udanego debiutu od czasów "Vabanku" JuliuszaMachulskiego. Liczne nagrody na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnychw Gdyni, w tym dla Macieja Ślesickiego za reżyserię, dla BogusławaLindy za pierwszoplanową rolę męską, dla Renaty Dancewicz i CezaregoPazury za role drugoplanowe i dla Ewy Smal za montaż. Scenariusz i reżyseria: Maciej ŚlesickiWystępują: Bogusław Linda, Dorota Segda, Ola Maliszewska, TeresaLipowska, Cezary Pazura, Krystyna Janda, Renata Dancewicz, DariaTrafankowska, Bronisław Wrocławski, Krzysztof Kumor, Barbara Sołtysik, Ewa Wawrzoń, Stanisław Brudny, Katarzyna Dowbor, Lew Rywin i inni