Ulrich Seidl - reżyser przy pracy

Ulrich Seidl: A Director at Work, Austria/Niemcy/Szwajcaria 2014

Reżyseria:Constantin Wulff

Czas trwania:52 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Ulrich Seidl - reżyser przy pracy w telewizji

  • Constantin Wulff

    Reżyseria

  • Constantin Wulff

    Autor

Opis programu

Film dokumentalny. Bohaterem filmu jest Ulrich Seidl - ikona współczesnego kina autorskiego, artysta swobodnie lawirujący pomiędzy fabułą i dokumentem, autor mrocznych i okrutnych obrazów, takich jak "Upały" czy "Raj: Miłość". Jest reżyserem do bólu austriackim, jego twórczość pobrzmiewa tą samą gorzkością, pesymizmem i deziluzją, co dzieła Thomasa Bernharda czy Elfriede Jelinek. Jego świat zaludniają ludzie pozbawieni nadziei, nękani obsesjami, oddający się perwersji, skazani na porażkę. Constantin Wulff postanowił sprawdzić, jakimi metodami Seidl buduje swoje magnetyczne uniwersum, w którym wszystko jest pozornie rzeczywiste, a jednak każdy detal oddziałuje z nierealną intensywnością. W swoim klasycznie zrealizowanym filmie towarzyszy Austriakowi z kamerą na planie najnowszego dokumentu "W piwnicy" i podczas prób do spektaklu teatralnego. Widzimy, jak w trakcie pracy Seidl budzi w aktorach energię, która potem napędza jego filmy. Zarówno w zawodowcach, jak i w amatorach potrafi dostrzec skłonności, które potem wybrzmiewają w jego dziełach. Stąd bierze się obezwładniająca siła jego postaci, nie ma w nich grama kłamstwa czy pozy, są wydestylowani, oparci na wewnętrznej prawdzie. Seidl na planie jest delikatny, ale stanowczy i precyzyjny. To on komponuje zapadające w pamięć, idealnie skrojone kadry, przesuwając elementy scenografii nawet o kilka centymetrów. Ma w sobie charyzmę, która sprawia, że niemal hipnotyzuje on aktorów. Pomiędzy próbami Seidl opowiada Wulffowi o sadyzmie, dziecięcym lęku przed piwnicami, fascynacji Rene Rupnikiem, genialnym naturszczykiem towarzyszącym mu od lat, oraz o katolickiej fiksacji na punkcie seksu. Podczas wybranych rozmów towarzyszy mu współscenarzystka i żona, Veronika Franz. Ich dialogi skupiają się wokół okrucieństwa ukrytego pod mieszczańską fasadą, naturalnej skłonności do perwersji i różnic pomiędzy psychiką mieszczucha a robotnika. Zdradzają, że wbrew czarnej legendzie ich filmy w rzeczywistości traktują o poszukiwaniu szczęścia i towarzyszących temu upadkach. (docsag.pl)