Uniwersytet Bomb Atomowych

The University of Nuclear Bombs, USA 2010

Autorzy podejmują śledztwo w sprawie roli, którą odegrała uczelnia z Berkeley w projekcie dotyczącym badań nad nową technologią nuklearną.

Reżyseria:Joshua King Ortiz

Czas trwania:60 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

  • Joshua King Ortiz

    Reżyseria

  • Mohamed Elsawi

    Reżyseria

Opis programu

Rok 1942. Narodowe laboratorium w Los Alamos w Nowym Meksyku rusza z realizacją Projektu Manhattan, mającym na celu konstrukcję bomby atomowej. Ogromne przedsięwzięcie wymaga solidnego wsparcia naukowców i inżynierów. Te zaś władze postanowiły znaleźć na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.
Wybór był zdecydowanie uzasadniony. Uniwersytet należał do czołowych uczelni w USA, a w dziedzinie fizyki i chemii nie miał sobie równych. Koordynatorzy projektu Manhattan mogli więc skorzystać z wiedzy takich wybitnych uczonych jak, profesora Ernesta Lawrence’a, trzy lata wcześniej wyróżniony nagrodą Nobla czy wreszcie samego J. Roberta Oppenheimera, obwołanego później ojcem bomby atomowej. Istotne było zresztą nie tylko rewolucyjne spojrzenie na fizykę obu, lecz i fakt, że zajmując wysokie stanowiska w uniwersyteckiej hierarchii mogli wykazać się umiejętnościami przywódczymi, niezbędnymi, aby poprowadzić zespół badaczy. Trzy lata później, w Hiroszimie i Nagasaki świat poznał rezultaty prac Projektu Manhattan. Bomba atomowa pochłonęła tysiące ofiar i skazała na śmierć kolejne setki tysięcy, obciążonych chorobami wywołanymi przez promieniowanie. Rektor Uniwersytetu Kalifornijskiego Robert Gordon Sproul liczył, że wraz z końcem wojny zakończy się zaangażowanie uczelni w badania nad bronią jądrową. „Mam dość Nowego Meksyku, plutonu i bomb” - miał powiedzieć. Romans akademii z armią jednak zdążył położyć się cieniem na historii tej pierwszej. Odważny i prowokacyjny dokument „Uniwersytet Bomb Atomowych” podejmuje skrupulatne śledztwo w sprawie roli, jaką odegrała uczelnia z Berkeley w Projekcie Manhattan. Korzystając z materiałów archiwalnych oraz przeprowadzając wywiady z naukowcami, członkami organizacji pozarządowych, akademickimi aktywistami oraz postaciami takimi jak, Noam Chomsky, Daniel Ellsberg, Helen Caldicott czy David Krieger, twórcy filmu zmuszają do zastanowienia się nad zobowiązaniami szkolnictwa wyższego wobec społeczeństwa oraz kwestią odpowiedzialności, jaka powinna ciążyć na świecie nauki.