Walet pikowy
Polska 1960
Wacław Kawanias zakochuje się w pięknej Melanii. Jednak kobieta darzy uczuciem oficera huzarów zwanego "Waletem pikowym". Kawanias postanawia odseparować się od świata i zostaje latarnikiem.
Reżyseria:Tadeusz Chmielewski
Czas trwania:85 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komedia
Walet pikowy w telewizji
Janina Traczykówna
jako Melania
Czesław Roszkowski
jako Wacław Kawanias
Jarema Stępowski
jako Alfons Emanuel Walet/bandyta Teston
Ludwik Benoit
jako komisarz Grant
Wacław Jankowski
jako portier Ludwik Czerwinka
Bogdan Baer
jako Michał
Halina Wirska
Scenariusz
Tadeusz Chmielewski
Scenariusz
Tadeusz Chmielewski
Reżyseria
Jerzy Stawicki
Zdjęcia
Henryk Czyż
Muzyka
Stanisław Moroszkiewicz
Producent
Opis programu
Komediowy talent Tadeusza Chmielewskiego ujawnił się już w jego debiutanckim filmie "Ewa chce spać". Nakręcony w 1958 roku obraz przyniósł młodemu twórcy uznanie nie tylko w kraju, ale i za granicą. Barbarze Kwiatkowskiej, odtwórczyni roli Ewy, otworzył zaś drogę do światowej kariery. Część krytyków upatrywała przyczyn sukcesu filmu w udanym połączeniu komediowej lekkości z poważniejszymi ambicjami artystycznymi. Podobna tendencja cechuje drugi utwór Chmielewskiego - "Waleta pikowego". Wątła intryga sąsiaduje tu bowiem z wysublimowaną scenografią i charakteryzacją, a błahe nierzadko dowcipy i gagi z odważną próbą parodii dawnych filmów z Makiem Sennetem. Głównym bohaterem "Waleta... " jest Wacław Kawanias - kasjer bankowy, który przed laty zakochał się w pięknej Melanii. Dziewczyna jednak woli oficera huzarów, karciarza i hulakę o wiele mówiącym pseudonimie "Walet pikowy". Rozgoryczony Kawanias postanawia odseparować się od świata i przyjąć posadę latarnika. Przez następne lata jedynym urozmaiceniem jego samotnej egzystencji jest studiowanie podręczników kryminologii. Dziwnym zrządzeniem losu pewnego dnia w jego latarni pojawia się inspektor Marac, bezskutecznie tropiący Testona - "przestępcę nad przestępcami". Niegdysiejszy kasjer bankowy proponuje inspektorowi czasową zamianę profesji. Zostawia Maraca w latarni, a sam postanawia sprawdzić swą teoretyczną wiedzę kryminologiczną w praktyce.