Walkower

Polska 1965

Andrzej Leszczyc wciąż szuka swojego miejsca w życiu. Jedyne, co potrafi robić naprawdę dobrze, to boksować. Jeździ więc od miasta do miasta, biorąc udział w pokazowych turniejach.

Reżyseria:Jerzy Skolimowski

Czas trwania:75 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film obyczajowy

Walkower w telewizji

  • Jerzy Skolimowski

    jako Andrzej Leszczyc

  • Aleksandra Zawieruszanka

    jako inżynier Teresa Karczewska

  • Krzysztof Chamiec

    jako dyrektor kombinatu

  • Andrzej Herder

    jako Marian Pawlak

  • Franciszek Pieczka

    jako działacz

  • Henryk Kluba

    jako trener Rogala

  • Jerzy Skolimowski

    Reżyseria

  • Antoni Nurzyński

    Zdjęcia

  • Andrzej Trzaskowski

    Muzyka

Opis programu

Kontynuacja; Rysopisu; - błyskotliwego debiutu Jerzego Skolimowskiego z 1964 roku. Trzydziestoletni Andrzej Leszczyc wysiada z pociągu. Przed chwilą pod jego kołami zginęła dziewczyna. Ta sama, z którą spędził ostatnie chwile przed pójściem do wojska. Leszczyc jednak jej nie rozpoznaje lub też może nie chce rozpoznać. Znajomą twarz dostrzega za to wśród wysiadających. Chwila wahania i już wie. To Teresa - koleżanka ze studiów, przez którą został relegowany. Dziewczyna natomiast uczelnię skończyła i dziś jest cenionym pracownikiem naukowym. Andrzej przeciwnie. Niegdyś był bikiniarzem, obecnie - mimo dwu lat wojska - wciąż nie może znaleźć swego miejsca w życiu. Jedyne, co umie, to boksowanie. Jeździ z miasta do miasta i startuje w pokazowych miniturniejach. Teraz jeden z nich odbywa się w kombinacie, w którym pracuje Teresa. Andrzej przechodzi do finału. Tu wszakże musi stawić czoło przeciwnikowi znacznie silniejszemu i doświadczonemu. Wynik walki jest z góry przesądzony. Leszczyc staje wobec dylematu: stanąć do pojedynku, czy oddać walkę walkowerem? Splot okoliczności sprawia, że podobne rozterki przeżywa Teresa, która na swej drodze także spotyka mocniejszych rywali.; Walkower; podobnie jak; Rysopis; zdobył uznanie krytyki, zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Niektórzy porównywali styl Skolimowskiego do głośnych filmów Antonioniego. Podkreślano mistrzostwo młodego reżysera w operowaniu długimi ujęciami. Podobały się też dialogi, ruchliwość kamery oraz bogata i urozmaicona inscenizacja. Psychologiczny portret swego bohatera namalował Skolimowski na tle rzeczywistości na poły groteskowej, w której patos (wielka budowa) sąsiaduje z ironią i drwiną. Przekonująco ukazał wewnętrzne zmagania dorosłego mężczyzny, który nigdy nie potrafił wybrać. Wzbraniał się przed samookreśleniem niczym bohater Gombrowiczowskiej; Ferdydurke;. Teraz jednak czuje, że dłużej nie można oddawać życia walkowerem. Los podsuwa różne możliwości. I Leszczyc wreszcie wybiera.