Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence

Merry Christmas Mr. Lawrence, Wielka Brytania/Japonia/Nowa Zelandia 1983

W 1942 r. do japońskiego obozu trafia grupa brytyjskich oficerów. Pomiędzy jednym z nich a komendantem obozu zaczyna toczyć się dziwna gra, podszyta erotyczną fascynacją.

Reżyseria:Nagisa Oshima

Czas trwania:118 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film wojenny

Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence w telewizji

Galeria

Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence (1983) - Film
  • Jack Thompson

    jako Hicksley

  • Johnny Okura

    jako Kanemoto

  • Alistair Browning

    jako De Jong

  • James Malcolm

  • Chris Broun

  • Yûya Uchida

  • Toichiro Narushima

    Zdjęcia

  • Tomoyo Oshima

    Montaż

  • Nagisa Oshima

    Reżyseria

  • Paul Mayersberg

    Scenariusz

  • Ryuichi Sakamoto

    Muzyka

  • Terry Glinwood

    Producent

Opis programu

Porównywana niekiedy do "Mostu na rzece Kwai" adaptacja powieści Laurensa van der Posta, Brytyjczyka z Afryki Południowej. Główne role powierzono dwóm aktorom niezawodowym: Davidowi Bowie, piosenkarzowi brytyjskiemu, który w pierwszej połowie lat 80. , kiedy powstawał film, przeżywał szczyt popularności, oraz Ryuichi Sakamoto, japońskiemu kompozytorowi, który jest także autorem muzyki do tego filmu. Akcja rozgrywa się podczas II wojny światowej na Jawie, ale zdjęcia kręcono w Nowej Zelandii. Dzieło Oshimy nie ukazuje bezpośrednio działań wojennych, ale raczej ich zaplecze - obóz jeniecki. Pokazuje zderzenie dwóch kultur, dwóch różnych sposobów myślenia i reagowania, dwóch całkowicie odmiennych podejść do takich pojęć, jak honor i patriotyzm. Reżyser dokładnie i przekonująco opisuje epizody z życia obozu widziane od strony brytyjskieji japońskiej. Jawa, 1942 r. W zorganizowanym tam przez Japończyków obozie jenieckim przebywają głównie brytyjscy oficerowie i żołnierze. Komendantem obozu jest kapitan Yonoi, człowiek wykształcony i surowo przestrzegający dyscypliny. Podczas procesu odbywającego się przed sądem wojskowym Yonoi ratuje od kary śmierci brytyjskiego majora Jacka Celliersa, który w wyniku decyzji sądu dołącza do pozostałych jeńców. W obozie przebywa m. in. pułkownik Lawrence, były dyplomata, który jakojedyny internowany zna japoński i dzięki temu pełni funkcję obozowego tłumacza. Z tego względu cieszy się nieco większym szacunkiem komendanta niż reszta przetrzymywanych. Brutalny i prymitywny sierżant Hara nie lubi jednak takich przywilejówi robi wszystko, aby złamać Lawrence'a. Zmusza go m. in. do asystowania przy popełnianiu harakiri przez koreańskiego strażnika, któremu wyznaczono taką karę za zgwałcenie jednego z więźniów. Napięcie między pilnującymi i pilnowanymi jeszcze narasta z chwilą, gdy do obozu przybywa Celliers. Zafascynowany nim Yonoi robi, co może, żeby zwrócić na siebieuwagę więźnia, choć jednocześnie dba, żeby jego sekret się nie wydał. Brytyjczycy, a wśród nich i Celliers, nie okazują jednak zrozumienia dla jego działań, otwarcie manifestują niechęć i odmienność wyznawanych systemów wartości. Celuje w tym właśnie Celliers, który - wyczuwając ukryte intencje Yonoi - zachowuje się wobec komendanta wręcz prowokacyjnie. Tymczasem Yonoi coraz bardziej traci zimną krew, w końcu postanawia, w odruchu desperacji, dokonać publicznej egzekucjikapitana Hicksleya, przywódcy jenieckiej braci. Stając w obronie kapitana, Celliers decyduje się jednocześnie na kolejnąprowokację, za co zapłaci najwyższą cenę.