Wiosna 1941
Spring 1941, Polska/Wielka Brytania/Izrael 2007
Światowej sławy wiolonczelistka, Żydówka polskiego pochodzenia Clara Planck, po latach przyjeżdża do Polski, aby zagrać koncert. Wizyta w ojczyźnie przywołuje bolesne wspomnienia wiosny 1941 r.
Reżyseria:Uri Barbash
Czas trwania:105 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film wojenny
Mirosław Baka
jako Stefan
Joseph Fiennes
jako Artur, mąż Clary
Ewa Kuryło
jako Agata
Clare Higgins
jako Clara Planck
Kelly Harrison
jako młoda Emilia
Stanisław Brejdygant
jako Pankiewicz
Motti Lerner
Scenariusz
Uri Barbash
Reżyseria
Ryszard Lenczewski
Zdjęcia
Misha Segal
Muzyka
Piotr Dzięcioł
Producent
Ewa Puszczyńska
Producent
Opis programu
Żydówka polskiego pochodzenia Clara Planck (Clare Higgins) jest światowej sławy wiolonczelistką. Jako jedyna z rodziny przeżyła II wojnę światową, po zakończeniu której wyjechała na zawsze do Kanady. W 1972 roku Clara zostaje zaproszona do Polski. Jako gość specjalny ma dać uroczysty koncert uświetniający ceremonię otwarcia sali koncertowej jej imienia. Wizyta w ojczyźnie jest dla niej bardzo silnym przeżyciem. Z ogromną intensywnością powracają bolesne wspomnienia z wiosny 1941, kiedy jako młoda kobieta (Neve McIntosh) wraz z mężem Arturem (Joseph Fiennes) i dwiema córeczkami szukała schronienia przed nazistami. Pomogła im polska chłopka, wdowa o imieniu Emilia (Kelly Harrison). Ponieważ Clara miała charakterystyczną urodę, dla bezpieczeństwa wszystkich musiała pozostawać w ukryciu. Co innego Artur, który podając się za kuzyna gospodyni mógł pokazywać się ludziom. Pobyt w chacie Emilii był dla żydowskiej rodziny pasmem dramatycznych doświadczeń. "Wiosna 1941" jest oparta na opowiadaniach Idy Fink, polskiej, ocalonej z Holocaustu Żydówki, dziś znanej pisarki, która, choć od ponad 50 lat mieszka z Izraelu, nadal tworzy tylko po polsku. Fink nigdy nie chciała wrócić do rodzinnego kraju, ale nieustannie powraca tam w swojej twórczości. Krąży w niej wokół kwestii zagłady, przy czym nie skupia się na samej wojnie, ale na ludzkich losach. Opisuje ocalałych, małe miasteczka zamieszkane przed wojną przez Żydów, pierwsze miłości i utracone marzenia. "Kręcenie tego filmu było najbardziej wstrząsającym doświadczeniem emocjonalnym w moim życiu" - mówił reżyser Uri Barbash, laureat nagrody FIPRESCI na festiwalu filmowym w Wenecji za "Me'Ahorei Hasoragim" (1984). "To nie jest historia Holocaustu. To historia ludzi, którzy w czasie wojny starali się pozostać istotami ludzkimi. To historia dwóch kobiet zakochanych w tym samym mężczyźnie. Opowieść o miłości, zdradzie, o wyborach moralnych, których trzeba dokonywać, o delikatności małżeństwa, a także o pojednaniu i wybaczeniu" - mówił Barbash o "Wiośnie 1941".