Wszyscy albo nikt
Yi ge dou bu neng shao, Chiny 1999
Z małej wioski w Chinach wyjeżdża nauczyciel. Zastępuje go trzynastoletnia dziewczynka. Uparta Wei Minzhi stara się, by lekcje toczyły się zwykłym trybem.
Reżyseria:Zhang Yimou
Czas trwania:110 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film obyczajowy
Wszyscy albo nikt w telewizji
Xiangsheng Shi
Scenariusz
Zhang Yimou
Reżyseria
Ru Zhai
Montaż
Yong Hou
Zdjęcia
Bao San
Muzyka
Weiping Zhang
Producent
Opis programu
Yimou Zhang należy do najwybitniejszych przedstawicieli tzw. piątej generacji chińskich reżyserów. Urodzony w prowincji Shaanxi, dorastał w rodzinie opozycjonistów. Autor Zawieście czerwone latarnie czy Drogi do domu nie tylko zna z autopsji życie na prowincji, ale jest wyczulony na problemy zwykłych ludzi. W jego filmografii wystawne dramaty historyczne przeplatają się z subtelnym, społecznym kinem stawiającym w centrum wydarzeń prostych, często pochodzących z ludu bohaterów. Wiejski nauczyciel musi na miesiąc opuścić małą, górską wioskę oraz swoich uczniów. Chora matka mężczyzny pilnie potrzebuje jego opieki. Lokalne władze na miejsce nauczyciela zatrudniają 13-letnią Wei Minzhi, mającą za zadanie dopilnować obecności uczniów w szkole. Wszyscy obawiają się, że pod nieobecność nauczyciela któreś z dzieci może wyruszyć, śladem wielu swoich rówieśników, do miasta. Bohaterka ma za swoją pracę otrzymać wynagrodzenie. Mimo starań Wei nie udaje się upilnować wszystkich. Pewnego dnia znika jeden z chłopców. Wiadomo, że pochodził z bardzo biednej rodziny i prawdopodobnie szuka jakieś pracy i zarobku w mieście. Wei wyrusza w poszukiwaniu chłopca. "Zhang Yimou znał życie i ludzi ze środowisk, które ukazywał w swoich filmach. Zesłany do pracy na wsi w czasach rewolucji kulturalnej żył właśnie takim życiem, nie pozostawał wyłącznie obserwatorem. [...] Osobiste doświadczenia, znajomość realiów nie prowadziły jednak reżysera w stronę poetyki dokumentalnej. Jeśli możemy odnaleźć pewne jej elementy, to w ostatecznej konsekwencji wpisują się one w czysto autorską, fikcyjną ze swej istoty opowieść" - pisze Alicja Helman. Wydaje się, że właśnie owo połączenie dokumentalizmu (reżyser zainspirował się autentyczną historią) i autorskiej wizji stanowi o ogromnej sile filmu. Sile emocjonalnej, ale także tej, która wynika z wyrafinowanej formy. Kolejny raz Zhang Yimou urzeka prostotą opowieści, wynikową realizmu i metaforycznej baśni osadzonej w naturalnych plenerach Chin. Szczerość i autentyczność małej, górskiej wioski koresponduje z obrazem miasta, budując opozycję tradycji i cywilizacji, będąc jednocześnie symbolem współczesnych przemian Państwa Środka. Wszyscy albo nikt to także przejmująca historia młodziutkiej Wei, której determinacja i "wewnętrzna czystość" pozwalają pokonać wszelkie przeszkody. Wielkie kino. Cztery nagrody w Wenecji (w tym Złoty Lew), wyróżnienia na festiwalach w Changchun, Isfahan i Sao Paulo. Nagrody Golden Rooster, Hundred Flowers oraz Kinema Junpo. CBS Europa Wtorek