Wysokie obcasy
Tacones lejanos, Francja/Hiszpania 1991
Rebeca nie może wybaczyć matce, że była zajęta karierą i licznymi mężczyznami i zaniedbywała ją w dzieciństwie. Morderstwo popełnione po latach na nowo połączy kobiety.
Reżyseria:Pedro Almodóvar
Czas trwania:107 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Wysokie obcasy w telewizji
Galeria
Victoria Abril
jako Rebeca
Miguel Bosé
jako sędzia Domínguez
Mayrata O'Wisiedo
jako matka sędziego
Féodor Atkine
jako Manuel
Bibiana Fernández
jako Susana
Miriam Díaz-Aroca
jako Isabel
Pedro Almodóvar
Scenariusz
Reyes Abades
Efekty specjalne
Arantxa Aguirre
Drugi reżyser
Yousaf Bokhari
Drugi reżyser
Ramón Fernández de Tejada
Drugi reżyser
Eva Leira
Drugi reżyser
Opis programu
Krytycy nazwali go "Bunuelem w stylu punk", koledzy reżyserzy mawiali o nim "genialny amator" i nie wiadomo, ile w tym było poczucia wyższości, a ile nieudolnie skrywanej zazdrości. Było bowiem coś irytującego w fakcie, że Almodovar (rocznik 1949), który rozpoczął życie w stolicy od nudnawego urzędowania w centrali telefonicznej, zrobił oszałamiającą karierę jakby od niechcenia. Nigdy chyba nie zabiegał o sławę. Z nadmiaru wolnego czasu zajął się literaturą, filmem i muzyką rockową. Pisywał do awangardowych magazynów satyrycznych, ale i do poważnych dzienników (np. do "El Pais"). Dowcip, skandalizujący ekshibicjonizm, przewrotne obserwacje obyczajowe szybko zapewniły mu grono wielbicieli. Karierę filmową zaczął od krótkometrażówek, w których zajmował się swym ulubionym tematem - seksem, przerabianym na wszelkie możliwe sposoby. W 1980 r. nakręcił pierwszą fabułę "Pepi, Lucy, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy" i, oczywiście, wywołał sensację. Mało kto już wówczas dostrzegał jego konsekwencję w doborze wątków tematycznych i środków artystycznych. Almodóvar twierdzi, że nie można żyć bez miłości, która raz wydobywa z nas to, co najlepsze, kiedy indziej zaś to, co najgorsze. Nikt nie jest więc, przynajmniej czasami, wolny od pewnego rodzaju perwersji. Pomysł reżysera polega na jej zagęszczeniu do granic absurdu. Niemożliwe sytuacje, wyrafinowane upodobania, barwne dziwactwa bohaterów, zwariowane dialogi, surrealizm pomieszany z tanim sentymentalizmem, cukierkowe kolory scenografii i strojów tworzą niepowtarzalny klimat jego filmów. Niekiedy w powodzi teatralnych gestów, napuszonych dialogów i nieodparcie komicznych sytuacji pojawia się jednak na krótko prawdziwa ludzka tragedia czy niszcząca namiętność i wówczas symbol "movidy" - rewolucji obyczajowej w pofrankistowskiej Hiszpanii - zbliża się w zainteresowaniach do poprzedniego mistrza iberyjskiego kina - Carlosa Saury. Almodóvar upodobał sobie studiowanie zwłaszcza kobiecej psychiki, ponieważ - jak twierdził - jest ona ciekawsza, pełniejsza i bardziej ekspresywna od męskiej. Kolejne filmy: "Wśród ciemności", "Czym ja sobie na to zasłużyłam?", "Kobiety na skraju załamania nerwowego", czy "Zwiąż mnie!" potwierdzały jego wierność "kobiecej" tematyce.