Wyspa

Ostrov, Rosja 2006

Podczas II wojny światowej Anatol na rozkaz Niemców zabija przełożonego - szypra Tichona. Hitlerowcy wysadzają barkę, a mordercę ratują mnisi z klasztoru na wyspie.

Reżyseria:Paweł Łungin

Czas trwania:112 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat wojenny

Wyspa w telewizji

Galeria

Wyspa (2006) - Film
Wyspa (2006) - Film
Wyspa (2006) - Film
  • Wyspa (2006) - Film
  • Wyspa (2006) - Film
  • Wyspa (2006) - Film
  • Piotr Mamonow

    jako ojciec Anatol

  • Wiktor Suchorukow

    jako ojciec Filaret

  • Dmitrij Diuzjew

    jako ojciec Iow

  • Jurij Kuzniecow

    jako Tichon

  • Wiktoria Isakowa

    jako Nastia

  • Nina Usatowa

    jako Widow

  • Andrei Kudelsky

    Kaskader

  • Georgi Mazurkin

    Efekty specjalne

  • Yelena Dementyeva

    Charakteryzacja

  • Albina Antipenko

    Montaż

  • Paweł Łungin

    Reżyseria

  • Dmitri Sobolew

    Scenariusz

Opis programu

W czasie II wojny światowej Niemcy przechwytują sowiecką barkę przewożącą węgiel. Znajdującemu się na jej pokładzie Anatolowi (Timofiej Tribuncew), obiecują wolność w zamian za zabicie przełożonego, Tichona (Aleksiej Zielenskij). W akcie desperacji Anatol strzela do towarzysza, który wypada za burtę. Niemcy wysadzają barkę, a cudem ocalały zabójca trafia pod opiekę mnichów z pobliskiego klasztoru. Po latach jako ojciec Anatol (Piotr Mamonow) wiedzie żywot ascety, pracując w klasztornej kotłowni i sypiając na hałdzie węgla. Wśród miejscowej ludności uchodzi za mędrca i cudotwórcę, u innych braci budzi kontrowersje swym ekscentrycznym zachowaniem na pograniczu szaleństwa. Prześladowany tragicznymi wspomnieniami sprzed ponad 30 lat, Anatol nie spodziewa się, że kiedykolwiek uzyska przebaczenie. Wyrastająca z uduchowionego kina Andrieja Tarkowskiego "Wyspa" to jeden z ważniejszych filmów rosyjskich ostatnich lat. Ten niezwykły obraz, wyróżniony m.in. przez polską publiczność "Złotym Gronem" w Łagowie oraz licznymi nagrodami rosyjskiego przemysłu filmowego, zdobył także nominację do Nagrody Jury na najważniejszym festiwalu kina niezależnego - Sundance. "Wyspa" wpisuje się w coraz silniejszy nurt współczesnego kina rosyjskiego, stawiającego pytania o wiarę, będąc obok "Powrotu" Andrieja Zwiagincewa jego najwybitniejszym przykładem. "To jest film o tym, że Bóg istnieje. W życiu człowieka przychodzi moment, kiedy kwestia ta staje się ważna" - tłumaczy Paweł Łungin, zastrzegając jednocześnie, że jego dzieło nie traktuje o dogmatach kościoła, a dotyczy miejsca człowieka w świecie. Atmosferę i wyjątkowość "Wyspy" budują także zdjęcia nieżyjącego już Andrieja Żegałowa, który poprzez użycie zaledwie kilku barw - bieli, czerni i szarości - potęguje samotność bohatera i jego przytłoczenie poczuciem winy. Wiele czasu zajęło znalezienie odpowiedniego miejsca do realizacji zdjęć. "Najpierw udaliśmy się na wyspę Valaam, potem nad jezioro Seliger, a następnie nad jezioro Ładoga. Trafialiśmy na klasztory, które były tak duże, jak miasta.

Powiązane artykuły