Zad wielkiego wieloryba

Polska 1988

Lata 80. Roy parę lat wcześniej wyjechał z Polski. Choć osiągnął pewien sukces, wciąż tęskni za dawnym życiem. Wspomnienia z ojczyzny wracają ze wzmożoną siłą na wieść o śmierci przyjaciela.

Reżyseria:Mariusz Treliński

Czas trwania:78 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Dramat obyczajowy

Zad wielkiego wieloryba w telewizji

Galeria

Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Zad wielkiego wieloryba (1988) - Film
  • Wojciech Malajkat

    jako Robert

  • Roman Rojewski

    jako Rojewicz

  • Sylwia Wysocka

    jako Anna, dziewczyna Roberta

  • Zbigniew Zamachowski

    jako Wiciu

  • Roman Wilhelmi

    jako fryzjer

  • Ewa Żukowska

    jako matka Roberta

  • Jarosław Żamojda

    Zdjęcia

  • Ryszard Gajewski

    Zdjęcia

  • Mariusz Treliński

    Reżyseria

  • Krzysztof Knittel

    Muzyka

  • Mariusz Treliński

    Scenariusz

  • Janusz Wróblewski

    Scenariusz

Opis programu

Debiut fabularny Mariusza Trelińskiego, dziś znanego i uznanego na świecie twórcy wspaniałych widowisk operowych, wówczas młodego reżysera i scenarzysty, jednegoz przedstawicieli generacji "dzieci stanu wojennego". Jego przejmujący film miał być swoistym pokoleniowym manifestem, zbiorowym portretem młodzieży bez perspektyw, zasad i ambicji, młodzieży, która w epoce rozchwianych wartości i rozwianych złudzeń tym łatwiej się poddała, tym szybciej stoczyła na dno. Ci młodzi ludzie widzieli, jak upadały ideały i nadzieje ich starszego rodzeństwa i rodziców, więc na wszelki wypadeknie wierzą już w nic, niczego nie chcą, na niczym im nie zależy. Bronią się jeszcze tylko przed codzienną kolejkowo - reglamentowaną szarością, uciekając w świat kolorowych, narkotykowo - alkoholowych rajów. Ich skazane z góry na porażkę żałosne próby odnalezienia swojego miejsca w życiu obserwujemy oczyma ich starszego kolegi, Roya: człowieka już ukształtowanego psychicznie i artystycznie, który nie mogąc się doczekać lepszego życia w ojczyźnie, wyjechał w końcu za granicę. Tam zaczynał od zera. Być może nawet mu się udało, ale wciąż tęskni, wspomina mieszkanie - pracownię w centrum Warszawy, do którejschodzili się dziwacy i ekscentrycy wyrzuceni na margines społeczeństwa, ludzie bez celu i planów. Wśród nich najważniejszy był Robert: utalentowany, niedoszły malarz, wyrzucony z ASP. Robert pomieszkiwał u Roya, pracował w Muzeum Narodowym, wierzył, że jeszcze będzie artystą. Chciał być malarzem i muzykiem, ale zżerały go zażywane od 6 lat narkotyki. Wpadłszy raz w szpony nałogu, nie potrafił się już z niegowyzwolić. Na dalszy plan zszedł dom rodzinny, w którym nie brakowało pieniędzy, ale miłości, ciepła i zrozumienia. Coraz mniej liczyła się nawet Anka, wielka miłośćRoberta. Kiedy zaszła w ciążę, chłopak nawet nie udawał, że go to obchodzi. Dziewczyna zrozumiała swój błąd, odeszła. Za źle ulokowane uczucie zapłaciła wysoką cenę. Warszawskie wspomnienia wracają do Roya ze zwielokrotnioną siłą, gdy dowiaduje się o śmierci Roberta. Wyjawia swoją fascynację nim, zazdrość o jego urodę, zdolności, energię pomysły. W tym szalonym, pozbawionym zasad chłopaku widział anioła. Ale, jak sam wyznaje, "nie wiedział jeszcze wtedy, że anioły umierają". Film obyczajowy, 79 min, Polska 1987Reżyseria: Mariusz TrelińskiScenariusz: Mariusz Treliński, Janusz WróblewskiZdjęcia: Jarosław ŻamojdaMuzyka: Krzysztof KnittelAktorzy: Wojciech Malajkat, Roman Rojewski, Sylwia Wysocka, Zbigniew Zamachowski, Roman Wilhelmi, Ewa Żukowska, Tadeusz Włudarski, Maciej Prus i inni