Zad wielkiego wieloryba
Polska 1988
Lata 80. Roy parę lat wcześniej wyjechał z Polski. Choć osiągnął pewien sukces, wciąż tęskni za dawnym życiem. Wspomnienia z ojczyzny wracają ze wzmożoną siłą na wieść o śmierci przyjaciela.
Reżyseria:Mariusz Treliński
Czas trwania:78 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Zad wielkiego wieloryba w telewizji
Galeria
Wojciech Malajkat
jako Robert
Roman Rojewski
jako Rojewicz
Sylwia Wysocka
jako Anna, dziewczyna Roberta
Zbigniew Zamachowski
jako Wiciu
Roman Wilhelmi
jako fryzjer
Ewa Żukowska
jako matka Roberta
Jarosław Żamojda
Zdjęcia
Ryszard Gajewski
Zdjęcia
Mariusz Treliński
Reżyseria
Krzysztof Knittel
Muzyka
Mariusz Treliński
Scenariusz
Janusz Wróblewski
Scenariusz
Opis programu
Debiut fabularny Mariusza Trelińskiego, dziś znanego i uznanego na świecie twórcy wspaniałych widowisk operowych, wówczas młodego reżysera i scenarzysty, jednegoz przedstawicieli generacji "dzieci stanu wojennego". Jego przejmujący film miał być swoistym pokoleniowym manifestem, zbiorowym portretem młodzieży bez perspektyw, zasad i ambicji, młodzieży, która w epoce rozchwianych wartości i rozwianych złudzeń tym łatwiej się poddała, tym szybciej stoczyła na dno. Ci młodzi ludzie widzieli, jak upadały ideały i nadzieje ich starszego rodzeństwa i rodziców, więc na wszelki wypadeknie wierzą już w nic, niczego nie chcą, na niczym im nie zależy. Bronią się jeszcze tylko przed codzienną kolejkowo - reglamentowaną szarością, uciekając w świat kolorowych, narkotykowo - alkoholowych rajów. Ich skazane z góry na porażkę żałosne próby odnalezienia swojego miejsca w życiu obserwujemy oczyma ich starszego kolegi, Roya: człowieka już ukształtowanego psychicznie i artystycznie, który nie mogąc się doczekać lepszego życia w ojczyźnie, wyjechał w końcu za granicę. Tam zaczynał od zera. Być może nawet mu się udało, ale wciąż tęskni, wspomina mieszkanie - pracownię w centrum Warszawy, do którejschodzili się dziwacy i ekscentrycy wyrzuceni na margines społeczeństwa, ludzie bez celu i planów. Wśród nich najważniejszy był Robert: utalentowany, niedoszły malarz, wyrzucony z ASP. Robert pomieszkiwał u Roya, pracował w Muzeum Narodowym, wierzył, że jeszcze będzie artystą. Chciał być malarzem i muzykiem, ale zżerały go zażywane od 6 lat narkotyki. Wpadłszy raz w szpony nałogu, nie potrafił się już z niegowyzwolić. Na dalszy plan zszedł dom rodzinny, w którym nie brakowało pieniędzy, ale miłości, ciepła i zrozumienia. Coraz mniej liczyła się nawet Anka, wielka miłośćRoberta. Kiedy zaszła w ciążę, chłopak nawet nie udawał, że go to obchodzi. Dziewczyna zrozumiała swój błąd, odeszła. Za źle ulokowane uczucie zapłaciła wysoką cenę. Warszawskie wspomnienia wracają do Roya ze zwielokrotnioną siłą, gdy dowiaduje się o śmierci Roberta. Wyjawia swoją fascynację nim, zazdrość o jego urodę, zdolności, energię pomysły. W tym szalonym, pozbawionym zasad chłopaku widział anioła. Ale, jak sam wyznaje, "nie wiedział jeszcze wtedy, że anioły umierają". Film obyczajowy, 79 min, Polska 1987Reżyseria: Mariusz TrelińskiScenariusz: Mariusz Treliński, Janusz WróblewskiZdjęcia: Jarosław ŻamojdaMuzyka: Krzysztof KnittelAktorzy: Wojciech Malajkat, Roman Rojewski, Sylwia Wysocka, Zbigniew Zamachowski, Roman Wilhelmi, Ewa Żukowska, Tadeusz Włudarski, Maciej Prus i inni