Okno na tamtą stronę
Polska 2018
Poeta i satyryk Władysław Szlengel w czasie II wojny światowej opisywał życie w getcie warszawskim. Jego twórczość w unikatowy sposób oddaje stan ducha ludzi mieszkających w zamkniętej dzielnicy.
Reżyseria:Artur Hofman
Czas trwania:81 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Okno na tamtą stronę w telewizji
Galeria
Wojciech Solarz
jako Władysław Szlengel
Marcin Przybylski
jako Jonas
Artur Barciś
jako Krawiec Załman / Leon
Krzysztof Szczepaniak
jako Max
Katarzyna Dąbrowska
jako Wiera
Katarzyna Żak
jako Stefania
Wojciech Majda
Scenografia
Hadrian Filp Tabęcki
Muzyka
Beata Barciś
Montaż
Artur Hofman
Reżyseria
Paweł Flis
Zdjęcia
Opis programu
19 kwietnia 2018 roku przypadła 75. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. To okazja do przedstawienia twórczości Władysława Szlengla, poety i kronikarza getta. Autor popularny tuż przed wojną, był związany z Warszawą i językiem polskim. Inscenizacja Artura Hofmana stanowi rodzaj podróży artystycznej przez przedwojenną, pełną szlagierów scenę i ulice Warszawy. Lekka forma kabaretowa tak charakterystyczna dla lat 30. ubiegłego stulecia stanowi wyraźny kontrapunkt dla czasu okupacji i specyfiki życia artystycznego w getcie. Sam fakt funkcjonowania kabaretu gettowego, nie jest dla każdego współczesnego odbiorcy oczywisty. Właśnie Władysław Szlengel był tym wyjątkowym, poetyckim kronikarzem czasu Zagłady. Wyjątkowe ostre spojrzenie na rzeczywistość getta, sarkazm i ironia to unikatowa forma komentarza i stanu ducha ludzi z zamkniętej dzielnicy. Poeta zginął pod koniec powstania, 8 maja 1943 roku. Opowieść o Szlenglu wyłącznie poprzez jego teksty to tak naprawdę wyraźny szkic epoki, zarówno tej z końca lat 30. , jak przede wszystkim obraz getta. W obu przypadkach oczyma Szlengla poznajemy innych artystów: Władysława Szpilmana, Wierę Gran. Szlengel to Żyd i polski inteligent. Każdy tekst porusza, a im bardziej akcja zbliża się do tragicznego finału, tym większa u widza świadomość pojęć: JA, ŚWIAT, ŻYCIE, ŚMIERĆ, BÓG. Nic dziwnego, że unikatowość twórczości Władysława Szlengla powoduje coraz większe nią zainteresowanie w świecie, pojawiają się m.in. tłumaczenia na język angielski, hebrajski. Reżyser Artur Hofman ma duże doświadczenie w pracy w Teatrze Telewizji. Jest także przewodniczącym Towarzystwa Społeczno - Kulturalnego Żydów w Polsce i przedstawicielem mniejszości żydowskiej przy Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.