Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Andrzej Wajda rysował kowalskie okucia

Redakcja
Fragment rysunku Andrzeja Wajdy do filmu "Wesele"
Fragment rysunku Andrzeja Wajdy do filmu "Wesele" Archiwum
Znamy go jako reżysera, jednego z czołowych twórców polskiej kinematografii. A przecież film nie zawsze był jego jedyną pasją. W Muzeum Etnograficznym, w domu Esterki przy ul. Krakowskiej 46, w piątek otwarta zostanie wystawa, pokazująca Wajdę jako etnografa i dokumentalistę polskiej kultury ludowej.

To, że reżyser interesował się folklorem, widać chociażby w "Weselu". Jednak flirt artysty z etnografią zaczął się znacznie wcześniej, podczas studiów na krakowskiej ASP. Wtedy to Wajda zetknął się z prof. Romanem Reinfussem, jednym z nestorów polskiej etnografii. Reinfuss gromadził wówczas zbiory
i katalogował to, co ostało się po wojnie w małopolskich wsiach. Zaproponował współpracę młodemu Andrzejowi, a ten skwapliwie skorzystał i zajął się dokumentacją… kowalskich okuć na Podhalu. Miał zresztą do tego - jak to się dziś mówi - kwalifikacje. Wcześniej bowiem, podczas okupacji, pracował
w zakładzie ślusarskim swojego stryja, Wojciecha Wajdy, na krakowskim Salwatorze jako pomocnik kowala.

Z wyjazdów z prof. Reinfussem pozostały więc rysunki okuć kowalskich, które znajdują się w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Krakowie i są prezentowane na wystawie. Jednak nie był to jedyny owoc wypraw. Wtedy to właśnie Wajda zainteresował się parawanami ulicznych fotografów. Dziś już niemal zapomniane, w latach powojennych były szalenie rozpowszechnione, a ich tradycja sięga końca XIX wieku. Zafascynowany tradycją reżyser zbierał zdjęcia, pisał artykuły, a jeden z ekranów "Pamiętaj,
ja wrócę" umieścił nawet w swoim filmie "Pokolenie" z 1955 roku. Do dziś zresztą prace Wajdy na temat ekranów fotograficznych uważa się za jego największe etnograficzne osiągnięcie.

Na wystawie zobaczymy więc wspomniane już rysunki Wajdy z etnograficznych podróży, a także wybór zdjęć przedstawiających ekrany fotograficzne. W tym także replikę ekranu z "Pokolenia", na tle której będzie sobie można zrobić zdjęcie.

Prawdziwą gratką będą dwa etnograficzne filmy reżysera: "Ceramika iłżecka", poświęcona garncarzom
z Iłży i nakręcony w 1978 roku dokument o krakowskim kolekcjonerze Ludwiku Zimmererze. Będziemy mogli je obejrzeć.

Oczywiście nie zabraknie odniesień do "Wesela" - będą to głównie rysunki Krystyny Zachwatowicz
i Andrzeja Wajdy i sukmany podarowane muzeum przez reżysera. Obejrzymy także jego rysunki
i notatki z różnych muzeów na świecie powstałe w ciągu wielu lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska