Ford Kuga: auto uniwersalne

Janusz Steinbarth
Kuga, pierwszy SUV Forda, lubi dobre drogi, choć również nie stroni od leśnych duktów i grząskiego piachu. W prawdziwym terenie się jednak zakopie.

Samochód zbudowany został na płycie podłogowej C-maxa i daleko mu do twardości pojazdu terenowego. Produkowany jest w dwóch odmianach: z napędem na oś przednią (FWD) i na obie osie (4WD).

Wykonane z jakościowo dobrych i przyjaznych alergikom materiałów wnętrze przypomina to z innych modeli firmy. Dostęp do bagażnika jest przez tylne drzwi lub otwierane oddzielnie okno tylne.

Kuga napędzana jest turbodieslem 2.0 TDCi o mocy 136 KM, który jest wspólnym dziełem Forda i koncernu PSA (Peugeot i Citroen). Dzięki funkcji chwilowego wzrostu momentu obrotowego, jego wartość sięga nawet 340 Nm (bez tej funkcji 320Nm). Większy, pięciocylindrowy silnik benzynowy 2.5 o mocy 200 KM (dostępny także z przekładnią automatyczną) zostanie wprowadzony na przełomie roku.

W aucie standardowo montowana jest manualna przekładnia 6- biegowa oraz położony centralnie na desce rozdzielczej przycisk Ford Power (nie ma tradycyjnej stacyjki, kluczyk może pozostać w kieszeni kierowcy, a wystarczy wcisnąć przycisk, aby uruchomić silnik).

W testach Euro NCAP Kuga otrzymała 5 gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów i 4 za ochronę dzieci. To bardzo dobry wynik.

Kuga w najtańszej wersji 2.0 TDCI z napędem na jedną oś kosztuje 92 900 zł, w tej samej wersji, ale z napędem na cztery koła 101 900 zł. Dla porównania najtańszy VW Tiguan 1.4 TSI 150 KM z napędem na jedną oś kosztuje od 100 040 zł, a najtańszy Renault Koleos 2,5 170 KM też z napędem na jedną oś od 85 900 zł.

***

Wrażenie z jazdy

Kuga przyzwoicie trzyma się nawierzchni, również przy prędkościach rzędu 130-140 km/h. Dość miękkie, komfortowe zawieszenie powoduje, iż nadwozie ma tendencję do przechyłów podczas wyprzedzania i na zakrętach, ale auto trzyma się jezdni bardzo pewnie.

Turbodiesel jest elastyczny i cichy, wyjątkowo cichy, jak na auto typu crossover. Kabina nie należy do największych w tym segmencie, ale dobrze wyprofilowane fotele zapewniają wygodną podróż czterem dorosłym osobom. Na torze off-roadowym auto dzielnie wypełniło powierzone mu zadania choć musimy pamiętać, iż nie jest to terenowy twardziel i lepiej nie za-puszczać się nim w bezdroża.

***

Wybrane dane techniczne

Typ silnika Diesel
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min): 136/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): 320/2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 10,5
Prędkość maksymalna (km/h): 182
Średnie zużycie paliwa (l/100 km): 6,5
Długość x szerokość x wysokość (cm): 444,3 x 184,2 x 167,7
Masa (kg): 1573
Pojemność bagażnika (l) 360/1405
Cena (zł): 92 900

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl