Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przepisy do korekty

Witold Pustułka
Światła nie przyczyniły się do ograniczenia liczby wypadków
Światła nie przyczyniły się do ograniczenia liczby wypadków Fot. Mikoł‚aj Suchan
Jarosław Pięta, poseł Platformy Obywatelskiej z Sosnowca, domaga się zmian w przepisach prawa drogowego.

Proponuje zniesienie obowiązku jeżdżenia na światłach mijania od początku marca do końca września. Jazda w miesiącach zimowych byłaby jednak nadal obowiązkowa.

Na razie poseł Pięta złożył w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, ale, jak twierdzi, w Sejmie już widzi przychylność dla tego projektu.

- Przed złożeniem interpelacji rozmawiałem na ten temat z wieloma osobami - mówi Jarosław Pięta. - Ostatecznie do walki z tym przepisem przekonały mnie dane statystyczne, z których wynika, że po wprowadzeniu obowiązku jeżdżenia na światłach przez cały rok bezpieczeństwo na drogach wcale się nie poprawiło, a w niektórych regionach kraju jest wręcz gorsze.

17 kwietnia 2007 roku wprowadzono w Polsce obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w ciągu dnia przez cały rok. Powoływano się przy tym m.in. na analizy Komisji Europejskiej ds. Energii i Transportu, według których stosowanie świateł przez cały rok może zmniejszyć liczbę wypadków.
Niestety życie nie potwierdziło tej tezy. Zgodnie bowiem z danymi Ministerstwa Transportu w roku 2007, pomimo obowiązku używania świateł wydarzyło się więcej wypadków niż w roku 2006 (przede wszystkim przybyło zderzeń czołowych pojazdów). Dane te potwierdzają również eksperci Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego.

Całoroczny obowiązek jazdy na włączonych światłach mijania to przede wszystkim także zwiększone zanieczyszczenie środowiska.

Wzrost emisji CO2 z tego powodu - po uwzględnieniu przejazdów tranzytowych - to aż 450 tysięcy ton dwutlenku węgla. Przy włączonych światłach samochody palą bowiem od 0,5 do 2 procent paliwa więcej. Nie bez znaczenia jest też więc fakt, że na wprowadzeniu tego przepisu, w skali całego kraju, krocie zarobiły firmy paliwowe.

- Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, iż Komisja Europejska pod koniec 2007 r. uznała, że nie będzie zachęcać do jazdy na światłach w ciągu dnia - mówi poseł Pięta. - Od 1 stycznia 2008 r. z powodu udowodnionej zwiększonej liczby wypadków z podobngo obowiązku wycofała się Austria.
- Sprawa cały czas budzi kontrowersje. Bezsprzecznie bardzo dużą rolę w tej sprawie odgrywa lobby ekologiczne, które słusznie podnosi fakt zwiększenia emisji zanieczyszczeń. Ja tą sprawą zbytnio bym się nie podniecał, a przede wszystkim nie oddawał decyzji politykom. Niech wypowiedzą się eksperci - mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu.

Piotr Wcisło, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach
Na pewno jest to pomysł, który wymaga szerokiej dyskusji, a przede wszystkim szczegółowych opinii ekspertów. Ja osobiście jestem za utrzymaniem obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Statystki statystykami, ale ja jednak jestem przekonany, że przepis o obowiązku włączania świateł przez cały rok uratował kilka istnień ludzkich.

Nadkomisarz Robert Piwowarczyk z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Katowicach
Nie ma żadnych wątpliwości, że samochody oświetlone przez cały rok przez całą dobę są lepiej widoczne. Z drugiej strony, jeśli ktoś jedzie 150 kilometrów na godzinę w terenie zabudowanym i uderza w drzewo, to włączone światła nie mają w takiej sytuacji żadnego znaczenia. Po wprowadzeniu obowiązku jazdy na światłach, liczba wypadków w województwie śląskim rzeczywiście nie zmalała, ale trzeba wziąć pod uwagę, że w tym czasie przybyło na naszych drogach kilkadziesiąt tysięcy aut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!