Kozyra to artystka wypowiadająca się za pomocą sztuk wizualnych - filmu lub instalacji. Jej twórczość zaliczana jest do nurtu sztuki krytycznej, często zajmującej się problematyką cielesności, traktującej ciało jako miejsce eksperymentu. Poruszającej tematy trudne dla społeczeństwa - śmierć, nagość czy chorobę.
O Katarzynie Kozyrze zrobiło się głośno na początku lat 90. za sprawą jej pracy dyplomowej "Piramida zwierząt". Instalacja z wypchanych zwierząt (jak w baśni braci Grimm) - konia, psa, kota i koguta - uzupełniona została filmem wideo ilustrującym zabijanie konia i obdzieranie zwierzęcia ze skóry. Kozyra filmowała też ukrytą kamerą kobiety i mężczyzn w łaźni. Tak powstały "Łaźnia" i "Łaźnia męska".
Ostatnio artystka realizuje szerszy cykl zatytułowany "W sztuce marzenia stają się rzeczywistością". Kręcony w fabrykanckim pałacu film jest jego częścią.
- "Opowieść letnia" stanowić będzie zwieńczenie całości projektu, który realizowałam przez ostatnie trzy lata - opowiada artystka. - Czołowe postaci projektu ze mną w roli głównej, Maestrem i Glorią Viagrą spotykają się po raz ostatni w bajkowej scenerii, by w niecodziennych okolicznościach napotkać pięć barwnych karliczek. Konfrontacja ta w niespodziewany sposób wpłynie na wszystkie zaangażowane osoby - zdradza.
Cykl łączą postaci berlińskiego transwestyty, czyli dragqueen Glorii Viagry, Maestro - nauczyciela muzyki, Grzegorza Pitułeja z Warszawskiej Opery Kameralnej i samej artystki, która przyjmuje rolę studentki obojga, aby stać się operową divą i prawdziwą kobietą. Jedna z wideo instalacji, "Non so piu", zakończyła się wykonaniem przez artystkę arii z "Wesela Figara".
Poprzedni film, "Opowieść zimowa" z lat 2005-2006, był jednym z filmów cyklu "W sztuce marzenia stają się rzeczywistością", który mieliśmy okazję oglądać w łódzkim Muzeum Sztuki podczas tegorocznej Nocy Muzeów.
W "Opowieści zimowej" artystka wcieliła się w bajkową królewnę, otoczoną karłami zamiast krasnoludkami. W "Opowieści letniej" karłów zastąpią karlice.
- Podczas odwiedzin w łódzkim Muzeum Sztuki zwiedziłam również pałac Herbsta. Złożyło się to z "Opowieścią letnią", która właśnie powstawała w mojej głowie - mówi Kozyra. - Ze swoimi bogatymi wnętrzami i atmosferą pałac Herbsta pozostał w mojej pamięci jako idylla bajkowości, która idealnie odpowiada wyobrażeniu świata, w jakim rozgrywa się cała historia.
Muzeum Sztuki w Łodzi, partnerujące artystce w projekcie, jest zainteresowane rozszerzaniem swojej kolekcji z zakresu nowych mediów. Jarosław Suchan, dyrektor muzeum, ma nadzieję, że film lub zdjęcia, które złożą się na projekt, trafią do Łodzi.
- Film to nie jest "nowe" medium w sztuce, ale tak naprawdę żadnego środka wyrazu nie można zarazem nazwać starym. Ważne jest to, co za pomocą danego medium chcemy przekazać i jeśli tylko pasuje to do generalnego obrazu czy też koncepcji, to wtedy każde medium jest świeże i nowe - twierdzi artystka.
Życiorys artystki skandalistki
Katarzyna Kozyra to artystka zajmująca się rzeźbą, filmem, instalacjami wideo, performance.
Urodziła się w 1963 roku w Warszawie. Studiowała germanistykę, później ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych w zwanej "Kowalnią" słynnej pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego. Po ukończeniu studiów odeszła od rzeźby w stronę tak zwanych nowych mediów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?