Psy II. Ostatnia krew
Polska 1994
Franz Maurer wychodzi na wolność po czterech latach spędzonych w więzieniu. Zostaje zatrudniony przez handlarza bronią, który wrócił z Serbii. Do gangu wciąga kolegę z policji, "Nowego".
Reżyseria:Władysław Pasikowski
Czas trwania:98 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Film sensacyjny
Psy II. Ostatnia krew w telewizji
Galeria
Bogusław Linda
jako Franz Maurer
Cezary Pazura
jako Nowy
Magdalena Dandourian
jako Nadia
Artur Żmijewski
jako Wolf
Walerij Prijomychow
jako Sawczuk
Sergey Shakurov
jako pułkownik Jakuszyn
Wanda Zeman
Montaż
Władysław Pasikowski
Scenariusz
Paweł Edelman
Zdjęcia
Michał Lorenc
Muzyka
Andrzej Sołtysik
Producent
Wojciech Fibak
Producent
Opis programu
O tym, że "Psy 2" mogą stać się kinowym przebojem, wiadomo było już w chwili rozpoczęcia zdjęć. Sensacyjny scenariusz, znani z części pierwszej realizatorzyi oczywiście aktorzy z Bogusławem Lindą i Cezarym Pazurą na czele gwarantowalikasowy sukces. Rzeczywistość spełniła oczekiwania. W pierwszych tygodniach wyświetlania frekwencja była mniej więcej taka, jak na "Liście Schindlera". Cezary Pazura na MFF w Valenciennes we Francji w 1995 r. otrzymał nagrodę za rolę drugoplanową. Akcja "Psów 2" rozpoczyna się w momencie, gdy po czterech latach spędzonych za kratkami Franc Maurer wychodzi na wolność. Zostaje zaangażowany przez Radosława Wolfa, handlarza bronią, który właśnie wrócił z Serbii. Maurer wciąga dogangu swego dawnego kolegę z policji, "Nowego". Nie wie, że "Nowy" przez całyczas utrzymuje kontakt z majorem Bieniem z policji. Maurer, Wolf i "Nowy" jadą na Ukrainę, by odebrać pieniądze od Rosjan. W końcu muszą ich zabić, a podczas walki "Nowy" traci kciuk. Następne zadanie to ogromny transport broni do Sarajewa. Tu Maurer nie wytrzymuje i zawiadamia o planowanej akcji policję. W ostatniej chwili szefowie gangu zmieniają plany i Franz musi sam powstrzymać odjazd wyładowanego bronią pociągu. W walce zabija Wolfa. Przed gangiem i policją ucieka na egzotycznewyspy. Trzeci film Pasikowskiego (to już chyba reguła) spotkał się z rozbieżnymi opiniami. Przeważały jednak głosy pochlebne. "Amerykanizm" twórcy "Krolla" nie wydaje się bowiem czystym naśladownictwem. Szybki montaż, dużo przemocy i krwi, "męski"język to tylko sztafaż. Głębiej tkwi coś istotniejszego - pesymistyczna diagnoza polskiej współczesności, prawie sentymentalna tęsknota za prawdziwą miłością, przyjaźnią, lojalnością. Poetyka Pasikowskiego zbliża się tym samym do twórczości Marka Hłaski, Rafała Wojaczka i innych "kaskaderów" naszej literatury, których pozorny cynizm i brutalne obrazoburstwo kryły w rzeczywistości nostalgię za pięknem i prawdą. Nie przypadkiem Bogusław Linda - niekwestionowana gwiazda obu "Psów" - to zarazemniemal symbol schyłkowej fazy kina moralnego niepokoju, aktor, który wystąpił we wszystkich filmach odesłanych "na półkę" w stanie wojennym. W licznych wywiadachpodkreślał, że motywy przyjęcia roli Franca były podobne, jak w przypadku kreacji dotychczasowych - bunt i nienawiść do otaczającej rzeczywistości, tym razem rzeczywistości początku lat dziewięćdziesiątych. W "Ostatniej krwi" bohater Lindy chowa maskę bezwzględnego twardziela częściej niż w pierwszych "Psach". Objawia się za to jako okrutny moralista z własnym kodeksem etycznym, a nawet swoistą misją, którą jest "wyrywanie ludzkich chwastów". A że według Maurera cel ciągle jeszcze uświęca środki - to już zupełnie inna sprawa. Dramat sensacyjny, 98 min, Polska 1994Scenariusz i reżyseria: Władysław PasikowskiZdjęcia: Paweł EdelmanMuzyka: Michał LorencAktorzy: Bogusław Linda, Cezary Pazura, Artur Żmijewski, Magdalena Dandourian, Jan Machulski, Jerzy Zelnik, EdwardLubaszenko, Aleksander Bednarz, Walerij Prijmychow, SiergiejSzakurow, Marek Barbasiewicz i inni