- Odcinek 564 : Włodzimierz Gedymin. Pilot bohater

Wojciech Kilar. Rozmawiam muzyką, Polska 2024

Multimedia

Streszczenie odcinka

Włodzimierz Gedymin urodził się 23 czerwca 1915 r. w Petersburgu. Po rewolucji październikowej rodzice z synem wrócili do Polski. Zamieszkali w Poznaniu, gdzie Włodek pobierał nauki w szkole podstawowej. Kiedy w 1932 r. Żwirko z Wigurą zwyciężyli w Challenge' u, Gedymin już wiedział. Wiedział, że zostanie lotnikiem. Rodzice byli odmiennego zdania. Matka skutecznie wyperswadowała z jego głowy marzenia o lataniu. Postanowił zostać inżynierem. Złożył papiery w Warszawie na politechnikę. Wcześniej odbył przeszkolenie wojskowe. Jednak bakcyl lotniczy był silniejszy. Kiedy z pułku piechoty trafił do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa, wrócił do marzeń. Złamał dane matce przyrzeczenie. Na dwa lata przed wybuchem II wojny światowej został pilotem myśliwskim w lotnictwie wojskowym. Z chwilą wybuchu działań bojowych służył w Armii Poznań. Był dowódcą klucza. Odnosił zwycięstwa. 6 września 1939 r. w czasie walki powietrznej został ranny. Znalazł się w szpitalu. Na skutek szybkiego marszu wojsk hitlerowskich wycofał się z żołnierzami do syreniego grodu. Tu nad Wisłą pozostał w Szpitalu Ujazdowskim. Po kapitulacji i zajęciu stolicy przez Niemców uciekł z niego. Początkowo się schronił u rodziny. Następnie z fałszywymi dokumentami wędrował po okupowanej Polsce. Znalazł pracę. Pracował dla chwały III Rzeszy. Wstąpił do konspiracji. Początkowo był żołnierzem Związku Walki Zbrojnej, a następnie Armii Krajowej. Należał do współorganizatorów zrzutowisk w okolicach Tarnowa. Uczestniczył w przekazaniu Anglii jednego z największych sekretów hitlerowskich Niemiec. Chodziło o przerzucenie części i dokumentacji pocisków rakietowych. Akcja przeszła do historii jako Most II i Most III. Gedymin pseudonim "Włodek" został oficerem startowym. Każdy z Mostów nie należał do łatwych. Samolot pokonywał trasę (z Włoch) najeżoną artylerią przeciwlotniczą wspomaganą przez myśliwce. Lądował i startował z polowego lądowiska w okupowanym kraju. Bardzo trudnym w wykonaniu okazał się Most III. Lądowanie przebiegło bez większych problemów. Kłopoty nastąpiły na starcie. Zadział refleks "Włodka". C47 Dakota z bezcennym ładunkiem mogła wrócić do swojej bazy. Po wyzwoleniu nie ujawnił swojej konspiracyjnej przeszłości. Nie od razu wrócił do lotnictwa. Pracował w Polskim Radiu. Reaktywował studia w Bydgoszczy. Kiedy tylko nadarzyła się okazja, znalazł się w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Nie ominęły go czystki stalinowskiego terroru. Przedwojenny lotnik i żołnierz podziemia stracił pracę. Stracił dlatego, że nie przyznał się do swojej działalności w podziemiu i swojej rodziny. Brat służył na Zachodzie. Wrócił do pracy w lotnictwie po odwilży w 1956 r. Latał. Kiedy odszedł na emeryturę, zamieszkał w Pułtusku. Poznaniacy nie zapomnieli o swoim obrońcy. 16 lutego 2007 r. otrzymał honorowe obywatelstwo miasta nad Wartą.

  • Czas trwania: 11 minut
  • Gatunek: Serial dokumentalny

Logowanie

Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

×