Policjanci
Polska 1999
W podwarszawskim lesie znaleziono zmasakrowane zwłoki dwóch dziewczynek. Śledztwo w tej sprawie prowadzą: Piotr, młody i ambitny absolwent szkoły policyjnej, oraz Smuga, pozbawiony złudzeń stary wyga.
Reżyseria:Łukasz Wylężałek
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Serial/Serial kryminalny
Tadeusz Huk
jako Smuga
Radosław Pazura
jako Piotr
Aleksandra Nieśpielak
jako Weronika, żona Piotra
Dorota Kamińska
jako prokurator Szczucka
Jerzy Bończak
jako Siwy
Anna Samusionek
jako Majka
Andrzej Gołda
Scenariusz
Łukasz Wylężałek
Reżyseria
Mirosław Kęsiak
Montaż
Bogdan Stachurski
Zdjęcia
Marcin Krzyżanowski
Muzyka
Katarzyna Janus
Producent
Opis programu
W podwarszawskim lesie znaleziono zmasakrowane zwłoki dwóch dziewczynek. Śledztwo ślimaczy się, brnie w ślepe zaułki, ślad ciągle się gubi... aby znaleźć rozwiązanie w ostatnim odcinku. Szybka akcja i zaskakujące rozwiązania; tematy i problemy poruszające społeczeństwo: banalność zbrodni, bezsens i przypadkowość śmierci, brak kryteriów moralnych w codziennym życiu. Dwaj policjanci Piotr (Pazura) i Smuga (Huk) to dwie główne postacie serialu. Mają całkowicie odmienne charaktery i cały czas walczą ze sobą, a jednak próbują się dopasować. Dla Smugi praca w policji jest jedyną racją bytu, służbą dla społeczeństwa, ale też przekleństwem, ciągłą pokutą za popełniony błąd. Jego sprawę zatuszowano, ale zmuszono go do patrzenia przez palce na skorumpowanych kolegów. Ma kłopoty ze wzrokiem, a przyznanie się do tego oznaczałoby koniec jego kariery. Swoją frustrację przenosi na przestępców, jakby brał odwet za przegrane życie. Brutalnością wyciąga z podejrzanych informacje. Stąd w znacznym stopniu wynika jego skuteczność. Zostały mu dwa lata do emerytury i chciałby je spokojnie przeczekać. Piotra trzyma na dystans, ponieważ pracuje zawsze sam, ponadto Piotr to żółtodziób, który irytuje go zapałem i idealizmem. Piotr nie akceptuje brutalnych metod, jednak pozostaje pod wpływem Smugi i nie potrafi się przeciwstawić. Zawodowe problemy Piotra rzutują na jego życie osobiste. Sensacyjna intryga, prowadzone przez bohaterów śledztwo, stanowi równorzędny wątek wobec dramatu postaw i moralnych racji. Twórcy serialu pokazują agresję wśród młodzieży, dla której popełnienie przestępstwa jest inicjacją; starają się odpowiedzieć na pytanie dlaczego przystępują do grup satanistycznych i sekt religijnych, zbadać dziecięcą pornografię i prostytucję i w tym zalewie zbrodni pokazać bezradność wymiaru sprawiedliwości. Jak daleko można się posunąć w naginaniu prawa - w imię jego skuteczności? Gdzie są granice zawodowej lojalności i przyjaźni?