2007: Macbeth

Polska 2007

Reżyseria:Grzegorz Jarzyna

Czas trwania:96 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

2007: Macbeth w telewizji

Galeria

2007: Macbeth - Program
2007: Macbeth - Program
2007: Macbeth - Program
  • 2007: Macbeth - Program
  • 2007: Macbeth - Program
  • 2007: Macbeth - Program
  • Cezary Kosiński

    jako Macbeth

  • Aleksandra Konieczna

    jako Lady Macbeth

  • Danuta Stenka

    jako Hekate

  • Jacek Poniedziałek

    jako Lenox

  • Tomasz Tyndyk

    jako Banquo

  • Waldemar Kownacki

    jako Duncan

  • Robert Gryka

    Montaż

  • Piotr Domiński

    Muzyka

  • Jacek Grudzień

    Muzyka

  • Grzegorz Jarzyna

    Scenariusz

  • Jacqueline Sobiszewski

    Zdjęcia

  • Polskie Wydawnictwo Audiowizualne

    Producent

Opis programu

Telewizyjna wersja spektaklu "2007: Makbet" wg Szekspira w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Premiera odbyła się w maju 2005 roku w nieczynnej hali fabryki Waryńskiego. Roman Pawłowski pisał w recenzji: "Poprzednicy Jarzyny przenosili akcję tragedii we współczesność, w której żołnierze wracają z pola walki psychicznie poranieni, a przemoc przelewa się z telewizorów w codzienne życie. Żaden jednak nie aktualizował "Makbeta" tak radykalnie jak Jarzyna. Młody reżyser nie tylko przebrał wojska Duncana w amerykańskie mundury, zaadaptował też tekst i napisał nowe sceny, które umiejscowiły akcję w realiach wojny z islamskim terroryzmem. Makbet i Banko zabijają wrogów na progu meczetu, Duncan kieruje akcją z bunkra dowodzenia, a Wiedźma, która przepowiada Makbetowi przyszłość, ma twarz zakrytą czadorem. Rok 2007 w tytule ma sugerować, że rzecz dzieje się w niedalekiej przyszłości, ale ten świat jest nam doskonale znany. Nie tylko z telewizji, bo Jarzyna nawiązał też do obrazu wojny z Hollywood. Surowe wnętrza dawnej hali fabrycznej zmienił w wielki plan filmowy, który publiczność obserwuje z wysokich trybun. Sceny walki rozgrywane są naturalistycznie, z wykorzystaniem efektów pirotechnicznych, po betonowej podłodze spływa krew, a nad głowami słychać łoskot helikopterów". Ta stylizacja ma przewrotny charakter - reżyser wykorzystuje hollywoodzkie schematy, by obnażyć ciemną stronę amerykańskiej mitologii wojennej. Makbet początkowo jest kimś w rodzaju Rambo - żołnierza, który wbrew przełożonym realizuje ryzykowną misję. Ale zamiast patriotycznego happy endu z gwiaździstym sztandarem w tle, na scenie rośnie stos trupów. Raz uruchomiona machina przemocy działa coraz szybciej i coraz skuteczniej. Skoro można bezkarnie zabijać w walce, dlaczego nie robić tego we własnym domu?. Skoro można zabijać mężczyzn, dlaczego nie kobiety i dzieci?