45 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień 2002"
Polska 2002
Czas trwania:53 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Muzyka/Opera
45 Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień 2002" w telewizji
Twórcy
Anna Seitz-Wichłacz
Scenografia
Andrzej Niemirski
Montaż
Opis programu
Trylogia operowa "Ziemia Ulro" powstała na zamówienie festiwalu "Warszawska Jesień". Komisja Programowa festiwalu zasugerowała nie tylko wspólną dla wszystkich trzech oper ideę nadrzędną, określiła też ich ogólne ramy obsadowe, czasowe, formalne i gatunkowe. Opera "Ziemia Ulro" zawiera trzy niezależne dzieła, które mogą być prezentowane albo jako całość, albo jako samodzielne utwory. Każda z części "Ziemi Ulro" jest muzyczno-teatralnym komentarzem dokonań trzech natchnionych mistyków-wizjonerów,prekursorów odradzającej się duchowości: Emanuela Swedenborga, Williama Blake'a iOskara Władysława Miłosza. Wystawiane w 2001 roku na festiwalu dzieło Martijna Paddinga stanowiące I część tryptyku osnute jest wokół twórczości Swedenborga. Dwie pozostałe części to: "Daleka" Osvaldasa Balakauskasa do poematów Oskara Miłosza i "Grains" Barbary Zawadzkiej nawiązujące do dzieła Williama Blake'a. Na festiwalu w roku 2002 miała swoją światową premierę "Daleka". Tytuł "Ziemia Ulro" nieprzypadkowo współbrzmi z tytułem sławnej książki Czesława Miłosza. Chociaż libretta poszczególnych oper wchodzących w skład trylogii odnoszą się do oryginalnych tekstów każdego z wymienionych wizjonerów, a nie do treści dziełaCzesława Miłosza, to właśnie jego traktat dał impuls całemu tryptykowi. Spektakl "Daleka" odbył się 22 września w Teatrze Małym i został powtórzony dzień później. Tekst spektaklu stanowią wiersze Oskara Miłosza, spokrewnionego z CzesławemMiłoszem litewskiego dyplomaty i poety tworzącego w języku francuskim, którego Armand Godoy nazwał w swojej monografii "poetą miłości". Ten właśnie aspekt jego poezji, a zwłaszcza motyw miłości idealnej, a więc "dalekiej", zadecydował o doborze wierszyi stał się głównym motorem akcji rozpisanej na trzy postaci: La Lointaine - Daleką, Le Poete - Poetę i Le Temoin - Świadka. Warstwę muzyczną tworzy 9 instrumentów oraz partie zarejestrowane na taśmach.