Aleksandra Jachtoma

Polska 2018

Bohaterką programu jest Aleksandra Jachtoma - jedna z najważniejszych polskich artystek, wybitna abstrakcjonistka, która zdaniem wielu krytyków nie doczekała się należnego uznania.

Reżyseria:Anna Zakrzewska

Czas trwania:23 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Dokument/Reportaż

Aleksandra Jachtoma w telewizji

  • Anna Zakrzewska

    Reżyseria

  • Maciej Walentowski

    Montaż

  • Anna Zakrzewska

    Scenariusz

Opis programu

Bohaterką programu jest Aleksandra Jachtoma - jedna z najważniejszych polskich artystek, wybitna abstrakcjonistka, która zdaniem wielu krytyków nie doczekała się należnego uznania tylko i wyłącznie ze względu na swoją płeć. Mimo żejej obrazy znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach, sprzedawane są za spore sumy na aukcjach sztuki, rzeczywiście nie osiągnęła takiej pozycji w świecie sztuki jak inny wielki abstrakcjonista Stefan Gierowski. Czy artystka zgadza się z tą opinią? Czy uważa, że jej jako kobiecie było trudniej? Jej talent mieli okazję docenić tacy twórcy jak Henryk Stażewski, który zaraz po wizycie w jej pracowni zachwycony jej warsztatem malarskim napisał do swojego przyjaciela KojiegoKamojiego o jej talencie. Niezmiernie cenił ją Roman Opałka oraz stały bywalec jej domu pisarz Ryszard Kapuściński. W tej pracowni, która w przeciwieństwie do wielu ''męskich pracowni"nie spełnia funkcji czysto użytkowej, ale jest połączonaz przestrzenią mieszkalną, pracowni, która zawsze tętniła życiem towarzyskim, artystka tworzy i mieszka do dziś. W rozświetlonej naturalnym światłem pracowni, przy sztalugach rozłożone są atrybuty jej pracy (farby, pędzle). Aleksandra Jachtoma, dziś już 88 - letnia artystka, wciąż maluje, zawsze kiedy tylko pozwala jej na to kondycja fizyczna. Artystka opowie, czym jest dla niej kolor, barwa, a także, jaką rolę odgrywa sam format dzieła, czy za wszystkim stoi świadoma decyzja, czy zdarza jej się działać czystko intuicyjnie. Skąd wie, że zamalowane płótno jest już obrazem, kiedy uważa swój obraz za skończony. Czy czuje, że malarstwo abstrakcyjne może kiedyś stracić swoją moc, a możejuż trochę straciło? Skąd wiadomo, że to coś więcej niż kolorowa dekoracja, kto o tym decyduje?