Kolekcje osobliwe
Polska 1995
Reżyseria:Maria Dąbrowska
Czas trwania:35 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Dokument/Felieton
Kolekcje osobliwe w telewizji
Twórcy
Maria Dąbrowska
Reżyseria
Justyna Ziółkowska
Reżyseria
Opis programu
7 stycznia 1839 roku na uroczystym posiedzeniu Akademii Farncuskiej zaprezentowano wynalazek Louisa J. Daguerre'a i Josepha N. Niepce'a, nazwany dagerotypem. Tę datę uważa się za początek historii fotografii. Wynalazek dagerotypii porównywano do wynalezienia druku, od samego początku uznając za niezwykle doniosły. Praca fotografa uznawana była za zawód artystyczny. Wymagał on zarówno zdolności manualnych, jak i znajomości chemii i optyki. Już w połowie XIX wieku fotografie portretowe i rodzinne, statyczne, wykonywane w pracowniach znanych mistrzów dagerotypii, konkurować zaczęły z malarstwem portretowym. Zresztą wielu malarzy zdecydowało się porzucić pędzel i poświęcić nowej sztuce, bardzo szybko zdobywającej popularność. Zdolni fotograficy dorabiali się pokaźnych fortun i kształcili uczniów. Obok zawodowców pojawiali się też coraz liczniejsi amatorzy, traktujący fotografię jako hobby. Hobby to, początkowo bardzo kosztowne, stało się nieco szerzej dostępne wraz z wynalezieniem małych aparatów. Dzięki nim, amatorzy mogli wykonywać zdjęcia w plenerze, pamiątkowe fotografie z podróży po egzotycznych krajach. Od 1877 roku, na frontach wojny rosyjsko-tureckiej, oficerowie rosyjscy wykonywali zdjęcia dokumentujące przebieg tej wojny. Takie były początki reportażu, zaś wkrótce rozwinęła się nowa dziedzina dziennikarstwa, nieodłącznie związanego z fotografią dokumentalną. Fotografia artystyczna zaczęła rozwijać się na początku XX wieku i od samego początku miała bliskie związki z malarstwem. Szybki rozwój fotografii na ziemiach polskich rozpoczął się w połowie XIX wieku. Polscy specjaliści nie tylko dorównywali mistrzom z Europy Zachodniej, ale i wzbogacili sztukę fotografii o znaczące wynalazki. Ich działalność artystyczną i racjonalizatorską dokumentują zbiory Muzeum Historii Fotografii w Krakowie im. prof. Władysława Bogackiego. Zgromadzono tam ponad 800 zabytkowych aparatów fotograficznych, wyposażenie atelier i pracowni z XIX i początków XX wieku, ponad 200 tysięcy starych zdjęć i 190 tysięcy klisz.