Nie-Boska komedia
Polska 1982
Reżyseria:Zygmunt Hubner
Czas trwania:117 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Jerzy Zelnik
jako mąż
Anna Dymna
jako żona
Marek Walczewski
jako Pankracy
Jerzy Radziwiłowicz
jako Leonard
Jerzy Trela
jako Mefisto
Dorota Pomykała
jako anioł stróż
Zygmunt Hubner
Reżyseria
Bohdan Mazurek
Muzyka
Zygmunt Krasiński
Scenariusz
Lidia Skarżyńska
Scenografia
Jerzy Skarżyński
Scenografia
Opis programu
Pierwsza telewizyjna inscenizacja najgłośniejszego - obok "Irydiona", nie licząc imponującej korespondencji, uznawanej także za istotne dokonanie literackie - dzieło Zygmunta Krasińskiego (1812 - 59). Prapremiera "Nie - Boskiej komedii" odbyła się w Krakowie dopiero w 1902 r. , m.in. dlatego, że dziewiętnastowieczny teatr za pomocą dostępnych sobie środków nie był w stanie zrealizować nowatorskiego w formie "tworu słowiańskiej wyobraźni", wedle określenia Mickiewicza. W swych wykładach w College de France wieszcz analizował dramat Krasińkiego jako najwyższe osiągnięcie teatru polskiego. Co zaskakujące, "Nie - Boska komedia", pisana w Wiedniu i Wenecji w 1833 r. , jest dziełem zaledwie 21 - letniego twórcy, dotychczas pisującego powieści historyczne w stylu Scotta. "Nawet zważywszy znakomitość umysłu Krasińskiego - zauważył w swej"Historii literatury polskiej"Czesław Miłosz - trudno pojąć, jak młody arystokrata mógł stworzyć jedyne w tym czasie europejskie dzieło zajmujące się walką klas w kategoriach nieomal marksistowskich (Karol Marks miał wówczas piętnaście lat!). Być może dramat zrodził się w jakichś tajemniczych głębiach lęku w podświadomości młodego człowieka. Był wstrząśnięty rewolucją francuską 1830 roku i rozruchami robotniczymi w Lyonie. Był także pod wrażeniem poglądów ojca na polskie powstanie. Współczesne mu wydarzenia wraz z rozmyślaniami nad rewolucją francuską roku 1789 zlały się w jego umyśle w ideę rewolucji w ogóle. Było dla niego jasne, że rewolucja w Europie musi nadejść i że zmiecie ona jego i ludzi jego pokroju". Telewizyjna inscenizacja Zygmunta Hbnera została zrealizowana w pół filmowej, pół teatralnej konwencji, w