Pasja według świętego Łukasza

Polska 2013

Telewizyjna premiera Pasji według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, zarejestrowanej przez Grzegorza Jarzynę. Prapremiera połączona z rejestracją spektaklu odbyła się 31 marca i 1 kwietnia 2012 r.

Reżyseria:Grzegorz Jarzyna

Czas trwania:90 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Muzyka/Koncert

Pasja według świętego Łukasza w telewizji

  • Grzegorz Jarzyna

    Reżyseria

Opis programu

JEDNORAZOWA EMISJA Telewizyjna premiera Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, zarejestrowanej przez Grzegorza Jarzynę. Prapremiera wydarzenia połączona z rejestracją spektaklu odbyła się 31 marca i 1 kwietnia 2012 roku w Alvernia Studios pod Krakowem. Projekt powstał z inicjatywy Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach podsumowania Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. Wydarzenie towarzyszyło festiwalowi Misteria Paschalia. Grzegorz Jarzyna, znakomity polski reżyser teatralny i operowy zna "Pasję" od 16. roku życia. Jego przygoda z muzyką poważną rozpoczęła się od słuchania płyt wybitnego kompozytora. Krzysztof Penderecki pisał swój najsłynniejszy bodaj utwór - "Pasję według św. Łukasza" (Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam) w latach 1963 - 1965 na zamówienie niemieckiego radia Westdeutscher Rundfunk z okazji siedemsetlecia katedry w Münster. To właśnie tam 30 marca 1966 roku odbyło się prawykonanie utworu pod dyrekcją Henryka Czyża. Kompozytor miał na uwadze również przypadającą wówczas rocznicę tysiąclecia chrztu Polski. Od samego początku utwór cieszył się niezwykłym powodzeniem. Na koncert w Münster przyjechało ponad siedemdziesięciu dziennikarzy z całej Europy. Jeszcze w roku prawykonania Pasja znalazła się w programie Biennale Muzyki Współczesnej w Wenecji. W następnych latach wykonywano ją wielokrotnie w całej Europie, w Stanach Zjednoczonych, w Ameryce Południowej i Japonii. Pojawiły się liczne nagrania. Krzysztof Penderecki odrodził w swoim utworze starą formę muzyczną związaną najsilniej z twórczością Jana Sebastiana Bacha, ale sięgającą korzeniami średniowiecznego misterium religijnego, przystosował ją do czasów współczesnych, zarówno w zakresie środków muzycznych, jak i koncepcji ideowej. Przy całej nowoczesności języka Penderecki stworzył dzieło przystępne dla zwykłego melomana, o zrozumiałej treści, konstrukcji i emocji. Partie wokalne wykonali: Iwona Hossa sopran, Piotr Nowacki bas oraz Thomas Bauer baryton.