Skaza

Polska 2005

Opowieść o rodzeństwie dręczonym psychicznie i fizycznie przez rodziców, wykorzystywanym seksualnie. W kazirodczym związku brat i siostra szukają ucieczki przed koszmarem, którego doświadczyli.

Reżyseria:Marcin Wrona

Czas trwania:70 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Skaza w telewizji

  • Marcin Wrona

    Reżyseria

  • Paweł Flis

    Zdjęcia

Opis programu

Dramaturgiczny debiut krakowskiej pisarki i poetki Marzeny Brody, autorki kilku tomów poezji, esejów i recenzji teatralnych oraz przetłumaczonej już na kilka języków sztuki "Skaza". Wraz z Katarzyną Kasicą, studentką wydziału reżyserii łódzkiej "filmówki", założyły teatr Skaza działający przy PWSFTViT w Łodzi. Właśnie Kasica jako pierwsza wystawiła dramat Marzeny Brody na Małej Scenie Teatru Studyjnego w Łodzi. Teraz po ten sam tekst sięgnął Marcin Wrona, absolwent filmoznawstwa i reżyserii, który zadebiutował w 2001 r. filmem fabularnym "Człowiek magnes"? autobiograficzną historią konfliktu między chłopcem i jego ojcem. "Skaza" sięga znacznie głębiej w sferę stosunków rodzinnych. Ten współczesny dramat to wstrząsająca opowieść o skrzywionym dzieciństwie pewnego rodzeństwa latami dręczonego psychicznie i fizycznie przez rodziców, wykorzystywanego seksualnie, rozpaczliwie złaknionego miłości. W kazirodczym związku oboje szukają ucieczki przed domowym koszmarem, przed przemocą ze strony zwyrodniałych rodziców. Akcja rozgrywa się w Ameryce, ale podejmowana problematyka ma uniwersalny charakter. 17-letni Matt i 23-letnia Samantha Colemanowie żyją z piętnem krzywdy i grzechu. Matt, z obawy przed światem zewnętrznym, niemal nie wychodzi z domu, próbuje być "niewidzialny", godzinami przesiadując w kącie między meblami. Dręczą go "obrazki" kłębiące się w jego głowie, od których nie potrafi się uwolnić. Widzi na nich brutalnego ojca, który katował go aż do krwi, i matkę - rozchwianą emocjonalnie, udręczoną przez męża, egoistyczną nimfomankę - która poszukiwała namiastki bliskości w kontaktach seksualnych z synem, a jednocześnie nienawidziła go za to i upokarzała, namawiała do samobójstwa. Syn jednak za wszelką cenę usiłuje usprawiedliwiać jej czyny. Nawet zła matka nadal pozostaje dla niego matką. Silniejsza emocjonalnie Samantha, wspominająca z rozmarzeniem dzień, w którym dowiedziała się o śmierci znienawidzonego ojca, stara się nie poddawać dręczącym ją cieniom przeszłości, ale swoje kontakty ze światem ogranicza do pracy w barze.