Tango

Polska 1999

W rodzinie Stomila i Eleonory panuje bezwład i anarchia. Ich syn, Artur, ma dość wiecznego chaosu i usiłuje choć trochę "wychować" towarzystwo. Wolności chce przeciwstawić powrót do tradycji.

Reżyseria:Maciej Englert

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny

Tango w telewizji

  • Danuta Szaflarska

    jako Eugenia

  • Wiesław Michnikowski

    jako Eugeniusz

  • Marta Lipińska

    jako Eleonora

  • Zbigniew Zapasiewicz

    jako Stomil

  • Krzysztof Kowalewski

    jako Edek

  • Ewa Gawryluk

    jako Ala

  • Maciej Englert

    Reżyseria

  • Zbigniew Wichłacz

    Zdjęcia

  • Marcin Stajewski

    Scenografia

Opis programu

Najznakomitszy i najpopularniejszy w Polsce, znany na świecie utwór "klasyka" rodzimej dramaturgii współczesnej, Sławomira Mrożka. Jest to telewizyjna wersja przedstawienia, przygotowanego przez Macieja Englerta na "Scenie w baraku" Teatru Współczesnego w Warszawie (premiera 1997). Gwiazdorska obsada znakomicie wydobywa wciąż aktualne sensy utworu, utrzymanego w charakterystycznej dla autora konwencji groteski. "Tango" opowiada o świecie naznaczonym piętnem rozkładu wszelkich wartości. Bunt przeciwko rozpadowi norm, utopijne dążenie do uporządkowania rzeczywistości - kończą się klęską, co stanowi o gorzkiej wymowie tego arcydzieła polskiej literatury i polskiego teatru. Właśnie w Teatrze Współczesnym odbyła się w 1965 roku pamiętna premiera "Tanga" w reżyserii Erwina Axera - i żaden z polskich dramatów powojennych nie spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem. Nazajutrz po premierze sztukę okrzyknięto nowym"Weselem", punktując jej demaskatorski charakter i zadziwiającą aktualność. W rodzinie Stomila i Eleonory, jak powiada ich syn Artur, panuje bezwład, entropia i anarchia. Wuj Eugeniusz, zdesperowany staruszek w surducie i szortach, i przybrana w skórzaną czapkę z daszkiem babcia Eugenia, grają w karty z podejrzanym, chociaż dość sympatycznym osobnikiem, niejakim Edkiem. Z potężnym mężczyzną o silnym ciosie potajemnie romansuje pani Eleonora, jej mąż Stomil, intelektualista z kitką siwych włosów, z kolczykami w uchu, snuje się po domu w rozchełstanej piżamie, wygłaszając tyrady o sztuce. Artur, dobrze ułożony młodzieniec w porządnym, ciemnym garniturze, ma dość wiecznego chaosu i próbuje choć trochę "wychować" całe towarzystwo. Wymierza stosowne kary już to wujowi, już to babci, odsyłając staruszkę na katafalk. Dogmatycznie pojmowanej wolności chce przeciwstawić powrót do tradycji. Gdy w domu Stomila pojawia się Ala, nowoczesna, "wyzwolona" dziewczyna, Artur proponuje kuzynce małżeństwo. Nawet ta uświęcona tradycją forma wydaje mu się jednak mało skutecznym sposobem ujarzmienia chaotycznej rzeczywistości.

Powiązane artykuły