Wyzwolenie
Polska 2007
Twórcy przedstawiają ostatni dramat Stanisława Wyspiańskiego, dotyczący polemiki z mitem romantycznym, odrodzenia ojczyzny poprzez ofiarę, cierpienie i śmierć.
Reżyseria:Maciej Prus
Czas trwania:74 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Wyzwolenie w telewizji
Galeria
Piotr Adamczyk
jako Konrad
Maja Komorowska
jako muza
Gustaw Holoubek
jako stary aktor
Olgierd Łukaszewicz
jako samotnik
Jerzy Trela
jako reżyser
Maciej Kozłowski
jako prymas
Stanisław Wyspiański
Scenariusz
Stanisław Wyspiański
Autor
Jan Holoubek
Zdjęcia
Ewa Marrodan-Casas
Producent
Maciej Prus
Reżyseria
Małgorzata Szczęśniak
Scenografia
Opis programu
"Idę z daleka, nie wiem, z raju czyli z piekła. Błyskawic gradem drży ziemia, z której pochodzę, we krwi brodzę, nazywam się Konradem". Publiczność krakowskiego Teatru Miejskiego, nieco zdezorientowana pustą, odsłoniętą i pozbawioną wszelkich dekoracji sceną, odetchnęła z ulgą. Na takie słowa czekała. Autor dramatu, "czwarty wieszcz", śmiało sięgał do romantycznej spuścizny wieszcza pierwszego - Adama Mickiewicza. Przywoływał z zaświatów bohatera "Dziadów", by ten dokonał tak długo wypatrywanego, tak żarliwie wymodlonego przez pokolenia dzieła odrodzenia zniewolonej i podzielonej ojczyzny. Aby dokonał tego mocą poetyckiego słowa i ogromem ponoszonej przez siebie ofiary. Ale z każdym padającym ze sceny słowem, z każdą wkraczającą na deski postacią, rozterki widzów rosły. Już wystawione dwa lata wcześniej, w 1901 roku w Teatrze imienia Juliusza Słowackiego, "Wesele" było przedmiotem różnorodnych, często sprzecznych ze sobą wykładni - od postrzegania dramatu jako podniosłego misterium narodowego, po satyryczną "szopkę narodową" lub, jak chciała autorka "Nad Niemnem", jasełka. Odczytanie przesłania "Wyzwolenia", ze względu na jego nowatorską formę "teatru w teatrze", wieloplanowość rzeczywistości scenicznej, skomplikowaną symbolikę oraz mnóstwo historycznych i literackich aluzji, okazało się jeszcze trudniejsze. Nie tylko dla odbiorców współczesnych Wyspiańskiemu. Ostatnie z polemicznych dzieł poety względem romantycznego mitu, odrodzenia ojczyzny poprzez ofiarę, cierpienie i śmierć, nadal pozostaje nie do końca wyjaśnioną enigmą, dając inscenizatorom możliwość rozmaitych interpretacji dramatu. W akcie pierwszym dramatu Konrad udziela głosu postaciom reprezentującym skłócone ze sobą galicyjskie warstwy, stany, stronnictwa i koterie, w tym Prezesowi, Prymasowi, Kaznodziei, Karmazynowi i Hołyszowi, Muzie, Wróżce i Geniuszowi. W drugim akcie toczy zaciekły pojedynek - "walkę na myśli" - z Maskami, symbolami narodowych złudzeń, urojeń, wahań, lęków i słabości. Wreszcie, w akcie trzecim, z płonącą pochodnią w dłoni staje na drodze Geniuszowi prowadzącemu pochód bezwolnego tłumu w niebyt, do królewskich grobów. Zatrzaskuje wejście do podziemi i okrzykiem: "Poezjo precz! Jesteś tyranem" - przeklina poezję od lat mamiącą naród chorobliwą złudą - mistyką śmierci. Teatr, 73 min, Polska 2007 Autor: Stanisław Wyspiański Reżyseria: Maciej Prus Zdjęcia: Jan Holoubek Scenografia: Małgorzata Szczęśniak Występują: Piotr Adamczyk, Maja Komorowska, Gustaw Holoubek, Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Trela, Maciej Kozłowski, Mariusz Bonaszewski, Henryk Talar, Grzegorz Małecki, Ireneusz Czop, Maciej Marczewski, Paweł Paprocki, Jakub Snochowski