Z innej strony

Polska 2006

Iran wzbudza mieszane uczucia zarówno w Europie, jak i w USA. Istnieje stereotyp Iranu jako kraju fundamentalistycznego, ale i docierają wiadomości o sprzeciwiającej się ustrojowi młodzieży.

Czas trwania:33 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Dokument/Cykl reportaży

Z innej strony w telewizji

  • Piotr Kłodkowski

    Autor

Opis programu

Cykl reportaży, które podejmują ważne problemy współczesnego świata i opisują istotne zjawiska cywilizacyjne. Reportaże te, realizowane w miejscach takich, jak Chiny, kraje Bliskiego i Środkowego Wschodu, Ameryki Południowej czy Afryki, pokazują życie narodów i państw należących - w całości lub w części - do cywilizacji innych niż tradycyjnie pojmowana kultura Zachodu. W świecie, który na naszych oczach przybiera nowy kształt, bardzo wyraźnie zarysowują się napięcia wynikające ze zderzenia różnych cywilizacji. Na szczególną uwagę zasługują kraje islamu i Chiny, które rosną w siłę i nierzadko coraz wyraźniej kontestują system wartości i interesy Zachodu. W proponowanym cyklu autorzy pokazują specyfikę i odrębność miejsc, które mają znaczenie dla przyszłości świata; zastanawiają się również nad ich wpływem na przyszły los Europy. Iran wzbudza bardzo mieszane uczucia zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Z jednej strony pokutuje stereotyp Iranu jako kraju fundamentalistycznego, wspierającego międzynarodowy terroryzm, zainteresowanego stworzeniem własnej bomby nuklearnej. Z drugiej strony z Iranu docierają na Zachód liczne wartościowe filmy w stylu kina moralnego niepokoju, które zdobywają prestiżowe nagrody na międzynarodowych festiwalach. Stamtąd przychodzą też informacje o irańskiej młodzieży nastawionej na konsumpcję i zniechęconej do obecnego ustroju. Symbolem irańskiego modernizmu jest Shirin Ebadi, której działalność stanowi przeciwwagę dla ideologii Republiki Islamskiej. Nic zatem dziwnego, że Iran jawi się jako "kraj na rozdrożu" - budzący grozę jednych, a ciekawość innych. Taki właśnie Iran - kraj kontrastów - pokazuje film. Postaciami wiodącymi są dwie młode kobiety, wywodzące się z dwóch różnych środowisk. Jedna reprezentuje warstwy bardzo tradycyjne, zanurzone w kulturze utożsamianej mniej lub bardziej z tym, co nazywa się fundamentalizmem, druga wywodzi się z modernistycznej części społeczeństwa.