Zapomniane pracownie

0

Zapomniane pracownie w telewizji

ZwińRozwiń

Opis programu

ZwińRozwiń

Powozy, czyli pojazdy zaprzęgowe, znane były już w starożytności. W Mezopotamii, w czwartym tysiącleciu p. n. e., używano ciężkich wozów na dwóch pełnych kołach. Od około 1700 roku p. n. e. w Azji Mniejszej posługiwano się lekkimi powozami o otwartym, skrzyniowym nadwoziu, z kołami o sześciu szprychach. W tym czasie w Egipcie budowano dwukołowe wozy bojowe. W starożytnej Grecji i Rzymie używano pojazdów zaprzęgowych w celach transportowych, bojowych, sportowych i kultowych. Pierwsze próby zawieszenia nadwozia podjęto w II wieku n. e. w Tracji.

Powozy, czyli pojazdy zaprzęgowe, znane były już w starożytności. W Mezopotamii, w czwartym tysiącleciu p. n. e., używano ciężkich wozów na dwóch pełnych kołach. Od około 1700 roku p. n. e. w Azji Mniejszej posługiwano się lekkimi powozami o otwartym, skrzyniowym nadwoziu, z kołami o sześciu szprychach. W tym czasie w Egipcie budowano dwukołowe wozy bojowe. W starożytnej Grecji i Rzymie używano pojazdów zaprzęgowych w celach transportowych, bojowych, sportowych i kultowych. Pierwsze próby zawieszenia nadwozia podjęto w II wieku n. e. w Tracji. W średniowiecznej Europie po raz pierwszy zastosowano chomąto, dzięki któremu można było w sposób optymalny wykorzystać siłę zwierząt pociągowych. Jednak prawdziwy rozwój nowożytnych powozów nastąpił dopiero w wieku XVI, kiedy to wynaleziono ruchomą oś umożliwiającą skręt pojazdu. Własny środek transportu stał się sprawą prestiżową. Barokowy ceremoniał dworski wymagał od szlachty posiadania paradnych powozów, których utrzymanie było dość kosztowne. W wieku XVIII w Berlinie skonstruowano karetę uniwersalną, tzw. berlinkę. Po epoce napoleońskiej ton w powoźnictwie zaczęła nadawać Anglia. W czasach królowej Wiktorii większość znanych i używanych do dziś powozów zyskała swój ostateczny kształt. Polscy powoźnicy mogą się pochwalić kilkoma rodzimymi, oryginalnymi konstrukcjami, takimi jak bryczka, kolasa i linijka. W XVI wieku powstał w Pabianicach cech rzemieślników zajmujących się wytwarzaniem pojazdów zaprzęgowych. W wieku XVIII na terenie naszego kraju powstało wiele powoźniczych manufaktur. Jeszcze pod koniec XIX wieku istniało w Polsce około 10 fabryk pojazdów zaprzęgowych, których wyroby cieszyły się międzynarodową renomą.

Komentarze

Skomentuj
  • Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

    Ocena społeczności: - Głosów: 0

    Hity dnia

    Wszystkie hity »

    Logowanie

    Jeżeli nie posiadasz konta, zarejestruj się.

    ×