Złota Setka Teatru Telewizji - Przedstawienie \"Hamleta\" we wsi Głucha Dolna
Przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolna, Polska 1986
Simurina widział sztukę Szekspira i streszcza ją mieszkańcom dalmatyńskiej wioski. Miejscowy kolektyw postanawia ją wystawić, aby wcielić w czyn dyrektywę o rozwijaniu pracy kulturalno-oświatowej.
Reżyseria:Olga Lipińska
Czas trwania:113 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Złota Setka Teatru Telewizji - Przedstawienie \"Hamleta\" we wsi Głucha Dolna w telewizji
Galeria
Janusz Gajos
jako Mate Bukara
Stanisława Celińska
jako Majkaca
Jerzy Turek
jako Mile Puljo
Janusz Rewiński
jako Simurina
Marek Siudym
jako Macak
Beata Pozniak
jako Andzia
Olga Lipińska
Reżyseria
Jerzy Gorazdowski
Scenografia
Krzysztof Knittel
Muzyka
Opis programu
W latach 70. jugosłowiański "Hamlet..." stał się sensacją nietylko na rodzimych scenach. Również w Polsce pojawiło się wielebardzo różnych inscenizacji, łącznie z głośnym przedstawieniemKazimierza Kutza w Teatrze na Woli, z Tadeuszem Łomnickim w roliprzewodniczącego spółdzielni produkcyjnej. Chorwacki dramatopisarzIvo Brean (ur. 1936), absolwent slawistyki na uniwersytecie wZagrzebiu, skromny nauczyciel gimnazjalny w Šibeniku, pierwsząwersję sztuki napisał w 1965 r. Później kilkakrotnie tekst przerabiał, a ostateczna wersja, jak sam przyznał, jest wspólnym dziełem autoraoraz reżysera i aktorów przygotowujących prapremierę przedstawieniaw Teatrze ITD w 1971 r. W swych utworach, określanych mianemnowoczesnej farsy, Brean dokonuje zjadliwej analizy rozmaitychwynaturzeń w zamkniętym środowisku wiejskim. Autor "Uroczystegobankietu w przedsiębiorstwie pogrzebowym" scharakteryzował swójideał estetyczny jako "połączenie wzniosłego i banalnego". Zderzenietych dwóch kategorii jest dla niego niewyczerpanym źródłemkomizmu, ale i refleksji o powikłanych zależnościach między prawdąi prawem, sumieniem i sprawiedliwością. Niezapomniane przedstawienie "Hamleta" we wsi Głucha Dolnazorganizował miejscowy aktyw Frontu Narodowego, spółdzielniprodukcyjnej oraz organizacji partyjnej. Akurat tę sztukę Szekspirawidział przypadkiem w mieście towarzysz Šimurina i streścił jąmieszkańcom dalmatyńskiej wioski, a miejscowy kolektyw postanowiłją wystawić, aby wcielić w czyn dyrektywę o rozwijaniu pracykulturalno - oświatowej. Wiejski nauczyciel Škunca, reżyser przedstawienia, tak obsadził role, że w życiu i charakterach wykonawców można odnaleźć wyraźne podobieństwa do odtwarzanych przez nich postaci. Przewodniczący spółdzielni i sekretarz organizacji partyjnej Bukara, wiejski dzierżymorda, krętacz i oszust, gra satrapę Klaudiusza. Pełnym wahań Poloniuszem w amatorskim przedstawieniu w Głuchej Dolnej jest przewodniczący miejscowego oddziału Frontu Narodowego Puljo, zausznik i wspólnik Bukary. Z nimi i ich poplecznikami walczy tutejszy Hamlet - młody Joca Skoko, który chce oczyścić dobre imię swego ojca, fałszywie oskarżonego o malwersacje. Próby w wiejskim zespole stają się odbiciem jego walki o sprawiedliwość z lokalnymi kacykami, z całą skorumpowaną kliką. Chwyt "teatru w teatrze" pozwala obnażyć miałkość szermierzy ideisprawiedliwości społecznej z lat 50. , potęguje założony przez Breana efekt przemieszania wzniosłości i trywialności. Brawurowa telewizyjnainscenizacja Olgi Lipińskiej uwypukla przesłanie utworu. Spektakl, 114 min, TVP 1987Autor: Ivo BreanPrzekład: Stanisław KaszyńskiReżyseria: Olga LipińskaScenografia: Jerzy GorazdowskiMuzyka: Krzysztof KnittelWystępują: Janusz Gajos (Mata Bukara), Jerzy Turek (Mile Puljo), Sylwester Maciejewski (Joca Skoko - Hamlet), Beata Poźniak (Andzia - Ofelia), Stanisława Celińska (Majkaźa - Gertruda), Marek Siudym(Maźak - Laertes), Adam Ferency (ćkunca), Janusz Rewiński(ćimurina), Helena Kowalczykowa, Grażyna Dyląg (Chłopki), Stanisław Iżyłowski, Marek Kępiński, Krzysztof Krupiński, WłodzimierzKubat, Bogdan Niewinowski (Chłopi)